186 İklim Krizi Bağlamında ÇED Uygulamaları ve ÇED Yönetmeliği’ndeki Değişikliklerin Değerlendirilmesi • Dava konusu Yönetmeliğin 8. maddesinin iptali istenilen 4. fıkrasında; proje ile ilgili olarak başvurunun yapıldığına, ÇED sürecinin başladığına, ÇED başvuru dosyasının halkın görüşüne açıldığına ve ÇED süreci tamamlanana kadar projeye ilişkin görüş ve önerilerin il müdürlüğüne veya Bakanlığa verilebileceğine dair duyurunun, Bakanlık ve il müdürlüğü internet sayfasında ilan edileceği, ayrıca askıda ilan, anons ve benzeri şekilde de halka duyurulabileceği (mülga yönetmelikte duyurulur denilmekte idi) düzenlenmiştir. Danıştay’a göre; “Proje ile ilgili olarak başvurunun yapıldığına, ÇED sürecinin başladığına, ÇED başvuru dosyasının halkın görüşüne açıldığına, projeye ilişkin görüş ve önerilerin il müdürlüğüne veya Bakanlığa verilebileceğine dair duyurunun yöntemine bakıldığında, mülga Yönetmelikle dava konusu Yönetmelik arasında farklılık bulunmaktadır. Nitekim mülga Yönetmelikte söz konusu ilan anons, askıda ilan, internet vb. şekilde halka duyurulur iken, dava konusu Yönetmelikte internette duyurulması zorunlu tutulmakla birlikte, askıda ilan, anons gibi diğer yöntemler yönünden “duyurulabilir” ibaresi ile idareye bu konuda ihtiyari hareket etme imkânı tanınmıştır. Örneğin, Yönetmeliğin 11. maddesinin 3. fıkrasında; ÇED raporunun, halkın görüşüne açıldığının internette ilan edileceğinin ve ayrıca askıda ilan veya anons yoluyla da duyurulacağının düzenlenmesi ile her iki yöntem bakımından zorunluluk getirildiği, ancak iptali istenilen kuralda halkın katılımının sağlanmasını temin edecek bir düzenlemenin yer almadığı görülmüştür. Oysaki ÇED sürecinin şeffaf yürütülebilmesi ve çevre hukukunun temel ilkelerinden olan katılım ilkesinin tam olarak sağlanabilmesi amacıyla projeyle ilgili başvuru yapılmasından itibaren tüm sürecin, Yönetmeliğin ilanla ilgili diğer maddelerinde olduğu gibi, hem internette hem de anons veya askıda ilan ile duyurulması gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu itibarla, “Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği’nin 8. maddesinin 4. fıkrasında yer alan ilanın yöntemiyle ilgili idareye takdir yetkisi veren “duyurulabilir” ibaresinde hukuka uyarlık bulunmamaktadır”. Danıştay bu gerekçesinde de yine katılım ilkesine dikkat çekmekte ve ÇED sürecinin duyurulmasının önemini vurgulamaktadır. • Dava konusu Yönetmeliğin Ek-1 listesinin 42. maddesinde; “Jeotermal enerji santralleri” kuralına, Ek-2 listesinin 39. maddesinde; “Jeotermal kaynağın aranması ve/veya çıkartılması,” kuralına yer verilmiştir. Ancak mülga ÇED Yönetmeliği’nde, jeotermal kaynak
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1