Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

370 Karayolları Trafik Kanunu 90’Incı Maddesinde 2021 Yılında Yapılan ve Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilen Değişikliğin Zorunlu Trafik Sigortası Zarar Tazmin Sistemine Etkisinin Değerlendirilmesi nin adil, hızlı ve eşit bir zarar tazmin sistemi sağlayıp sağlayamadığı tartışılmıştır. Anahtar kelimeler: 2918 sayılı Kanun, Trafik Kazası, Destekten Yoksun Kalma, Geçici İş Göremezlik, Sürekli Sakatlık, Değer Kaybı, Zorunlu Trafik Sigortası, Tazminat Abstract: The framework of compensation in compulsory motor third party liability insurance is set with Article 90 of the Highway Traffic Law No. 2918. That article has been amended by the Law No. 7327 dated 09.06.2021 and some parameters to be based on calculation of compensation has been determined. In this article, new status in compensation system of compulsory motor insurance after the law amendment is set forth. Although the provision is annulled with the decision of the Constitutional Court dated 29.12.2022, numbered 2021/82- 2022/167, it brought an innovative practice during the time it was in effect. In our study, general structure and legal nature of compulsory motor insurance are discussed; legal regulations and amendments which may affect the compensation system are given chronologically. Compensation claims under insurance are studied in the distinction of material damage and bodily injury in relation to the law amendment. In this context, it is discussed whether the amendment of law provides a fair, fast and equal compensation system. GİRİŞ Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası, başka bir deyişle zorunlu trafik sigortası, ülkemizde gerçekleşen trafik kazalarından kaynaklanan maddi ve bedeni zararları teminat altına alması bakımından üstün kamu menfaatinin esas alındığı, bundan dolayı da hem araç işletenleri tarafından yaptırılması hem de sigorta şirketleri tarafından sunulması zorunlu bir sigorta olup devlet tarafından sıkı gözetim ve denetime tabi tutulmaktadır. Bu sebeple sigortalılık oranının arttırılması amacıyla azami prim uygulaması, basamak sistemi, havuz uygulaması, yasal kesintiler gibi doğrudan prim fiyatlamasına etki eden birtakım yasal düzenlemeler yürürlüğe koyulmuştur. Bunlara ek olarak, üçüncü kişinin haklarını etkileyen bir sigorta olması sebebiyle zarar tazmin sistemi de yine devlet eliyle belirlenmiştir. Bu belirleme, öncelikle doğrudan Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları1 (Genel Şartlar) aracılı1 Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları, 14.05.2015 tarihli ve 29355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak 01.06.2015 tarihinde yürürlüğe girmiş olup 02.02.2016 tarihli ve 29612 sayılı Resmî Gazete’de, 02.08.2016 tarihli ve 29789 sayılı Resmî Gazete’de, 20.03.2020 tarihli ve 31074 sayılı

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1