Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

372 Karayolları Trafik Kanunu 90’Incı Maddesinde 2021 Yılında Yapılan ve Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilen Değişikliğin Zorunlu Trafik Sigortası Zarar Tazmin Sistemine Etkisinin Değerlendirilmesi gortasına İlişkin Avrupa Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun” ile TBMM tarafından onaylanarak kanun hükmü statüsü de kazanmıştır. Avrupa Sözleşmesi m.1/1’de yer alan “Âkit Tarafların her biri, işbu sözleşmenin kendisi bakımından yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç altı ay içinde, kendi toprakları üzerinde herhangi bir motorlu taşıtın zarar verdiği kimselerin haklarının, işbu sözleşmenin ek hükümlerine (Ek:1) uygun zorunlu bir sigorta sisteminin kurulması yoluyla teminat altına alınmasını taahhüt eder.” hükmü ile m.1/3’te yer alan “Âkit Tarafların her biri, motorlu taşıtların zorunlu sigorta sistemini kuran kendi mevzuat ve belli başlı yönetmelik tedbirlerine ilişkin resmî belgeleri Avrupa Konseyi Genel Sekreterine iletecektir. Genel Sekreter bu belgeleri diğer Âkit Taraflara ve Avrupa Konseyine üye diğer devletlere ulaştıracaktır.” hükmüne istinaden sözleşmeye taraf tüm ülkelere, kendi topraklarında gerçekleşen trafik kazalarından kaynaklanan zararları tazmin etmek üzere yerel mevzuatlarında düzenleme yapma yükümlülüğü getirilmiştir. Sözleşmenin ilk etkileri 6085 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nda (mülga) görülmüş olup halihazırda da yürürlükte olan 13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu ile tam anlamda hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda 2918 sayılı Kanun, trafik kazasından kaynaklanan hukuki sorumluluğun sınırlarını çizen ana mevzuattır. Avrupa Sözleşmesi m.9/2’de yer alan “Her Âkit Tarafın yurttaşları, bir önceki paragrafta öngörülmüş hakkı bir başka Âkit ülkede o devletin yurttaşları ile aynı ölçüde ileri sürme hakkına sahip olacaklardır” hükmünden ise sözleşmeye taraf ülke vatandaşlarının birbiri karşısında kazanın gerçekleştiği ülkenin yerel mevzuatında öngörülen haklar bakımından eşit statüde kabul edilmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Bu sebeple de Avrupa Sözleşmesi kapsamında yabancı plakalı araçlar için düzenlenen yeşil kart belgesi, zorunlu trafik sigortası yerine geçmekte ve yeşil kartlı araçlar, hak ve yükümlülükleri bakımından ülkemizde zorunlu trafik sigortası yapılmış gibi muamele görmektedir.3 Bu çerçevede devletimiz de özetle, Avrupa Sözleşmesine taraf tüm ülke vatan3 Taraf ülkeler, 13.07.2011 tarihli ve 27993 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Yabancı Plakalı Motorlu Kara Taşıtlarının Ülkemizde İşletilmesinden Kaynaklanan Hukuki Sorumluluk İçin Yaptırılacak Sigortaya İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” kapsamında getirilen trafik sigortası yapma zorunluluğundan muaf tutulmaktadır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1