379 TBB Dergisi 2023 (169) Gözde MURTAZ - Özgür AKPINAR anılan başvurularda da yalnızca sunulan evrak üzerinden yargılama yapılabiliyor olması, eksik evrakla kişilerin talep edilebilir gerçek zararının tam olarak tespit edilememesine, hak edilenin üzerinde ya da aşağısında tazminatlara hükmedilmesine sebebiyet verebilmektedir.13 Kaldı ki kişilerin zararının tam anlamıyla giderilebilmesi ve hakkaniyetli bir zarar tazmin sistemi sağlanması için önemli olan en hızlı şekilde tazminat ödenmesi değil kişinin gerçek zararının doğru şekilde tespit edilerek giderilmesi olduğu da gözden kaçırılmamalıdır. Netice itibarıyla da ister mahkeme ister tahkim yoluna başvurulsun, her iki yöntemde de zararın ancak uyuşmazlık yaratılarak çözümlenmesi mümkün olduğundan halihazırda ortaya çıkan uygulamanın, kanun koyucunun yaratmaya çalıştığı, hak sahiplerinin en hızlı ve adil şekilde zararlarının giderilmesini sağlamaya yönelik zarar tazmin sisteminin mantığıyla örtüşmediği açıktır. Bu durumun çözümünün ise ancak zarar bildirimi, evrak sunumu ile tazminat hesaplama ve ödeme süreçlerinin ayrıntılı şekilde düzenlenerek daha sistematik bir şekilde tek merkezden yürütülmesinin sağlanması ile mümkün olabileceği değerlendirilmektedir.14 Buraya kadar anlatılanlar aynı zamanda zorunlu trafik sigortasının kanundan gelen kendisine özgü uygulamalarını göstermekte; dolayısıyla da trafik kazası ile ortaya çıkan haksız fiillerin diğerlerinden farkını ortaya koymaktadır. Dolayısıyla trafik kazalarından kaynaklanan haksız fiiller için getirilen zarar tazmin sistemi, diğer haksız fiillerden ayrılmasa dahi talep ve dava hakkı farklılaşmakta; hatta benzer nitelikteki diğer sigorta branşlarından dahi ayrı bir statüye koyulmakta, yani her halükârda trafik kazaları için kendine özgü bir sistem yaratılmaktadır. Yani m.90’ın yürürlükte olup olmaması trafik kazalarının diğer haksız fiillerden ayrılması durumunu etkilememek13 Karasu, 2016, s.55 vd. Çelik, “Sigorta Anlaşmazlıklarında Tahkim Yolu”. Ecehan Yeşilova Aras ve Bilgehan Yeşilova, “Sigortacılık Tahkimi Sigorta Tahkim Usulü ve Ayırdedici Özellikleri”, Yasar Universitesi E-Dergisi Aydın Zevkliler’e Armagan, Sayı 8, 2013, s.369-370. 14 Benzer uygulama olarak Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından 01.07.2022 tarihi itibarıyla yürürlüğe koyulan 2022/12 sayılı “Değer Kaybı Ekspertiz İşlemlerine İlişkin Genelge” gösterilebilir. Anılan Genelge ile zorunlu trafik sigortası kapsamındaki değer kaybı tazminatı taleplerinin Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi tarafından sağlanan sistem üzerinden alınması ve yine aynı sistem üzerinden rapor tanzimi mümkün kılınmıştır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1