Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

380 Karayolları Trafik Kanunu 90’Incı Maddesinde 2021 Yılında Yapılan ve Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilen Değişikliğin Zorunlu Trafik Sigortası Zarar Tazmin Sistemine Etkisinin Değerlendirilmesi tedir. Öte yandan sadece 2021 yılında 1 milyon 186 bin 353 adet trafik kazası gerçekleştiği; bu kazaya karışan araçlarda maddi hasarların da oluştuğu, 5 bin 362 kişinin hayatını kaybettiği ve 274 bin 615 kişinin yaralandığı15 değerlendirmeye alındığında konunun önemi daha net ortaya çıkmakta olup kanun koyucunun trafik kazaları için özel bir sistem benimsemesinin kaçınılmaz hale geldiği anlaşılmaktadır. Bu çerçevede, trafik sigortasından kaynaklanan haksız filler ile diğer haksız fillerin aynı usul ve esaslara tabi olması gerektiğine dair görüşlere katılmamaktayız. Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararı öncesinde 2918 sayılı Kanun m.90 çerçevesinde trafik sigortası kapsamındaki tazminatlar Genel Şartlarda belirlenen usul ve esaslara göre ödenmekteydi. Söz konusu karar sonrasında ise sigorta kapsamındaki tazminatların belirlenmesinde Genel Şartların esas alınması kanunî dayanağını yitirmiş olup, tazminatların ne şekilde belirleneceği hususunda belirsizlik ortaya çıkmıştır. Her ne kadar kural olarak Türk Borçlar Kanunu’nun uygulanacağı ifade edilmiş olsa da anılan kanunda tazminat hesaplanmasına dair temel çerçeve çizilmiş olup hesaplamanın ne şekilde yapılacağı hakkında hüküm yer almamaktadır. Bu sebeple oluşan belirsizlik ortamında, Genel Şartlar kapsamında tazminat hesaplamasına cevaz veren mahkemeler ile birlikte Yargıtay da görüş değiştirerek tazminat hesaplamalarında Genel Şartların uygulanamayacağına hükmederek farklı hesaplama yöntemleri benimsemiştir.16 Bu durum ise sigorta sözleşmesinin yürürlük tarihi ve uğradıkları zarar türü aynı olan kişilerin, sadece taleplerini farklı tarihlerde dava etmeleri sebebiyle kendilerine farklı tazminat rejimi uygulanmasına yol açarak kişiler arasında adaletsiz bir durum ortaya çıkarmıştır. Buna ek olarak doğrudan sigorta şirketi tarafından ödenebilecek pek çok tazminat dosyasının yargıya taşınarak yoğun bir iş yükü doğmasına da sebebiyet vermiştir. Öte yandan şirketler açısından da mali anlamda öngörülebilirlik ortadan kalmış olup mali tablolarının ve prim hesaplamalarının olması 15 Kaynak: TÜİK, Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri, 2021. 16 Örn. Yargıtay 17. HD. 14.01.2021 gün, 2020/2598 E. ve 2021/34 K. sayılı; 02.03.2020 gün, 2019/3713 E. ve 2020/2420 K. sayılı kararı; Yargıtay 4. HD. 21.10.2021 gün, 2021/5783 E. ve 2021/7345 K. sayılı kararı; Yargıtay 10. HD. 21.09.2020 gün, 2019/5184 E. ve 2020/4678 K. sayılı kararı, Yargıtay 21. HD. 17.09.2019 gün, 2018/6549 E. ve 2019/5177 K. sayılı kararı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1