Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

381 TBB Dergisi 2023 (169) Gözde MURTAZ - Özgür AKPINAR gereken şekilde yapılamadığı gözlemlenmiştir.17 Her ne kadar bu durumun sadece sigorta şirketlerini olumsuz etkilediği şeklinde yanlış bir algı ortaya çıksa da sigortacının ortaya çıkan zararını yine sigorta ile gidereceği gerçeği, aslında yine vatandaşların aleyhine bir durum ortaya koymaktadır. Ancak gözden kaçırılmaması gereken diğer bir konu da iptal kararı sonrası ortaya çıkan belirsizlik, yoğun davalaşma ve hakkaniyete aykırı uygulamalara benzer etkilerin, sıkça yapılan mevzuat değişiklikleri neticesinde de görülmesidir. Bu çerçevede, idarenin de kanunla verilen yetkinin, amacı dışında kullanıldığı hakkında şüphe uyandıracak şekilde düzenleme yapma yetkisini sık kullanmaması hem kişi haklarına hem de uygulamaya göre en hakkaniyetli ve sistematik tazminat sistemine hizmet eder kapsamlı genel şartları yürürlüğe koyduktan sonra yalnızca elzem durumlarda değişiklik yapması, başka bir deyişle yerleşik bir zarar tazmin sistemi benimsemesi gerektiği değerlendirilmektedir. Ortaya çıkan belirsizliğin giderilmesi için m.90’da 09.06.2021 tarihli ve 7327 sayılı Kanun ile tekrar değişiklik yapılarak madde metni, şu hale getirilmiştir: “Zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamındaki tazminatlar bu Kanunda (...) öngörülen usul ve esaslara tabidir. Bu tazminatlardan; a) Değer kaybı tazminatı, aracın; piyasa değeri, kullanılmışlık düzeyi, hasara uğrayan parçaları ile hasar tutarı dikkate alınarak, b) Destekten yoksun kalma tazminatı, ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat tablosu ve zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartlarında yüzde 2’yi geçmemek üzere belirlenen iskonto oranı esas alınarak hayat anüiteleri ile genel kabul görmüş aktüerya kurallarına uygun olarak, c) Sürekli sakatlık tazminatı, ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat tablosu, zorunlu mali sorumluluk sigortası genel şartlarında yüzde 2’yi geçmemek üzere belirlenen iskonto oranı ve sürekli sakatlık oranı esas alınarak hayat anüiteleri ile genel kabul görmüş aktüerya kurallarına uygun olarak, hesaplanır. Söz konusu tazminatlar ve manevi tazminata ilişkin olarak bu 17 Cüneyt Tunç ve Özgür Akpınar, “Zorunlu Trafik Sigortasındaki Mevzuat Kaynaklı Değişikliklerin Prim Üretimine Etkisinin Analizi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl XI, Sayı Eylül-2018, s.233 vd. Ayrıca bkz. Abdülnaim Temur, “Türkiye’de Trafik Sigortalarının Branş Karlılığını Etkileyen Faktörler ve Bu Faktörlerin Sigorta Sektörü Karlılığına Etkisi”, Akademik Hassasiyetler Dergisi, Cilt 5, Sayı 10, 2018, s.305-330. Muharrem Umut, “Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Fiyatlama Rejimi ve Riskli Sigortalılar Havuzuna İlişkin Değerlendirme”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, Cilt 23, Sayı 1, 2020, s.363.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1