382 Karayolları Trafik Kanunu 90’Incı Maddesinde 2021 Yılında Yapılan ve Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilen Değişikliğin Zorunlu Trafik Sigortası Zarar Tazmin Sistemine Etkisinin Değerlendirilmesi Kanunda (...) düzenlenmeyen hususlar hakkında 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun haksız fiillere ilişkin hükümleri uygulanır. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirlenir.” Metinden de anlaşıldığı üzere zorunlu trafik sigortası kapsamında olan maddi tazminatlardan yalnızca değer kaybı tazminatı ile bedeni tazminatlardan yalnızca destekten yoksun kalma ve sürekli sakatlık tazminatı için esas alınacak temel kriterler kanunda belirlenmiştir. Değişiklik sonrası, Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararından önce süregelen uygulamaların tazminat rejiminde farklılaşmalar ortaya çıkması, Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararı ile yeni maddenin yürürlüğe girdiği tarih arasındaki dönemde benimsenecek tazminat sisteminin belirlenememesi, Yargıtay’ın halihazırda bu hususta emsal bir kararının yayımlanmaması, yerleşik bir uygulamaya varılmasını zorlaştırmaktadır. Öte yandan idarenin takdir yetkisini kullanarak kişilerin zararlarını belirlemesinin Anayasa’ya aykırılığına dair tartışmalar da yeniden alevlenmiştir. Bununla birlikte yeni metinle, tazminat hesaplama yöntemine dair pek çok kafa karışıklığının giderilmiş, temel unsurların netleştirilmiş, bu şekilde kişi bazlı olmayan genel geçer bir zarar tazmin sistemi getirilmeye çalışılmış olduğu da bir gerçektir. Ayrıca belirtmek gerekir ki bu konuda yapılan tartışmalarda çoğu zaman zorunlu trafik sigortasının kamusal yönüne odaklanılmakta, trafik sigortasının da bir sigortacılık ürünü olduğu, başka bir deyişle sigortacılık faaliyetinin bir parçası olduğu gerçeği göz ardı edilmektedir. Sigortacılık tekniğine göre poliçenin yürürlük süresi boyunca sigortacının üstlendiği risk ile bunlara karşılık gelen primin uyumlu olması gerekmektedir. Bunun tespiti ise sözleşme akdedilmeden önce sigortacı tarafından yapılmakta, risk ve prim dengesi göz önünde bulundurularak prim teklifi, başka bir deyişle sigortacının üstlendiği riskin gerçekleşme ihtimaline göre katlanabileceği maliyet, sigorta ettirene iletilmektedir. İhtiyari sigorta branşlarına dahil olan ürünlerde, serbest tarife uygulandığından sigortacı tarafından kendi nezdinde belirlenen esaslara göre tazminat hesaplaması yapılması mümkündür. Ancak trafik sigortası, zorunlu bir sorumluluk sigortası türü olduğundan, hasar frekansının da yüksekliği göz önüne alınarak idare tarafından belirlenen tarifeye tabi kılınmıştır. Bununla birlikte anılan tarife, tek fiyat uygulaması olmayıp araç türü, kayıtlı olduğu il ve geçmiş yıl hasarı göz önüne alınarak bir üst sınıra tâbi olması şeklindedir. Bu
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1