Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

393 TBB Dergisi 2023 (169) Gözde MURTAZ - Özgür AKPINAR da bedeni tazminat hesaplamalarında TRH 2010 tablolarının kullanılmasının yerinde olduğu ifade edilmiştir.40 Maddedeki bir diğer parametre, “Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartlarında Yüzde 2’yi Geçmemek Üzere Belirlenen İskonto Oranı” dır. Bedeni tazminat hesaplamalarında trafik kazası sebebiyle kişinin yaşadığı efor kaybı, o kişinin vücut tamlığı bozulmasaydı ömür boyu elde edeceği kazanç üzerinden kaza sebebiyle oluşan sakatlık oranı kadar mahrum kaldığı kazanç toplamı ile ölçülmektedir.41 Bu şekilde efor kaybı, kişinin bakiye ömrü boyunca 1 yıllık dönemler halinde hesaplanmakta ve bu dönemler toplanarak nihai tazminat tutarı elde edilmektedir. Örneğin; 40 yaşında erkek bireyin, kaza sebebiyle %30 malul olması halinde TRH 2010 (Erkek) tablosuna göre bakiye ömrü yaklaşık 39 yıldır. Bu kişinin %30 malul kalması sonrası, kaza gerçekleşmeseydi 39 yıl boyunca efor harcamaksızın kendiliğinden elde edebileceği kazancın %30’u için fazladan efor harcayacağı varsayımıyla bu fazla eforun karşılığı olarak kendisine toplu tazminat ödemesi yapılmaktadır. Kişinin kalan ömrü boyunca 1 yıllık dönemler halinde yapılması gereken ödemelerin bugün topluca yapılması sebebiyle gelecekteki tazminatın bugünkü değerinin hesaplanması gerekmektedir. Gelecekte ödenmesi gereken tutarın bugünkü değeri ise finans matematiği gereğince ödemelerin belirli bir oranda iskonto edilmesi ile hesaplanmaktadır.42 Yani iskonto oranı, bedeni tazminatlar için hesaplanan tazminat tutarının bugünkü değerinin (peşin değerinin) bulunmasında esas alınmaktadır. Zira yukarıdaki örnekte bu kişi, trafik kazası gerçekleşmeseydi 39 yıllık kazancını topluca elde edemeyecek, 39 yıl boyunca bu kazancı elde etmek için efor sarf edecekti. Bu çerçevede ödemede temerrüde düşen borçlu, borç tutarına işletilen faizle birlikte ödemek zorunda kalıyor başka bir deyişle borç tutarı ödeme tarihindeki değerine getiriliyorsa benzer şekilde örnekte de zarar gören kişinin 39 yıl sonra alması gereken tutardan belirli bir oranda iskonto edilerek tazminat hesaplanması, başka bir ifadeyle 39 40 Örn; Yargıtay 17. HD. 22.12.2020 gün, 2019/5206 E. ve 2020/8874 K. sayılı kararı ile Anayasa Mahkemesi tarafından m.90’da kısmi iptale hükmolunduktan sonra TRH 2010 tablosunun %0 teknik faizle (iskonto) kullanılabileceğine hükmolunmuştur. 41 Erhan Günay, Trafik Kazalarından Kaynaklanan Davalar, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2018, s.157. 42 Şahin ve diğerleri, 2020, s.17.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1