Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

398 Karayolları Trafik Kanunu 90’Incı Maddesinde 2021 Yılında Yapılan ve Anayasa Mahkemesi Tarafından İptal Edilen Değişikliğin Zorunlu Trafik Sigortası Zarar Tazmin Sistemine Etkisinin Değerlendirilmesi tespitine dair bir yönetmelik bulunmamakta olup ilgili kamu kurum ve kuruluşları tarafından yürürlüğe koyulan yönetmeliklerden mahiyetine en uygun olanın esas alınması şeklinde kullanılmaktadır.50 Dolayısıyla bu yetkiye dayanarak Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından bir düzenleme yapılmayıp halihazırda yürürlükte olan yönetmeliklerden birisinin işaret edilmesi hakkında yetki alınması şeklinde uygulanmaktadır. Kişinin uğradığı kazaya ilişkin sakatlığının ölçülmesi amacıyla farklı kişi veya durumlara ilişkin olarak yürürlüğe koyulmuş yönetmelikler göre farklı sakatlık oranları üzerinden talepte bulunulması uygulamasının sıklıkla görülmesi, uygulamada birliğin sağlanmasına ve kişiler arasında hakkaniyetin teminine engel teşkil edeceğinden genel şartlarda düzenleme yapma yetkisinin kanun düzeyinde verilmesinin yerinde olduğu değerlendirilmektedir. SONUÇ 2918 sayılı Kanun’un 7327 sayılı Kanun ile değişik m.90 metni incelendiğinde; trafik sigortasında tazminat hesaplamalarına dair temel çerçeveyi oluşturduğu söylenebilmektedir. Öte yandan çalışmamızda da ayrıntılı şekilde bahsettiğimiz üzere ilgili maddede, tazminat hesaplamalarında esas alınmak üzere getirilen parametrelerin tamamı, trafik kazasından kaynaklanan maddi ve bedeni zararların tazmini açısından ayrıca önem taşımaktadır. Zira, tüm tazminat hesaplamaları, ayrı bir uzmanlık ve teknik bilgi gerektirmekte olup dava aşamasından önce ilgisine göre aktüerler ve sigorta eksperleri, dava aşamasında ise aktüeryal hesaplama alanındaki bilirkişiler tarafından mevzuat hükümleri, yüksek mahkeme emsal içtihatları ile aktüerya bilimine dair temel ilkeler göz önünde bulundurularak hesap yapılmaktadır. Yargıtay tarafından ise herhangi bir içtihadı birleştirme kararı verilmemekle birlikte mahkemeler nezdinde verilen kararların denetlenebilirliği ve ğerlendirmesi Hakkında Yönetmelik” ve “Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik”in esas alınacağı düzenlenmiştir. 50 Genel Şartlarda belirtilen yönetmeliğe göre alınan sakatlık raporu ile ücret durumunu gösterir evrak esas alınarak aktüeryal hesaplama yapılmasının tazminatın kolayca ve kısa sürede tespitine imkân verdiği hakkında görüş için bkz Vural SEVEN, Zorunlu Trafik Sigortası’ında Esas Alınacak Sağlık Kurulu Raporu Hakkında Değerlendirme”, Bedensel Zararlardan Dolayı Hukuki Sorumluluk- Uluslararası Kongre, Türkiye Barolar Birliği, Kıbrıs 2019, s.361.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1