37 TBB Dergisi 2023 (169) Osman Korkut KANADOĞLU - Canberk GÜMÜŞ - Battal Niyazi ŞAHIN Milli Savunma Bakanlığına bağlı kılması gerekirken Başbakanlığa bağlı kılarak ve Bakanlar Kuruluna görüş bildirme yetkisiyle Milli Güvenlik Kurulu’nu kurarak askeri kurumlar - sivil otorite dengesini birincisi lehine bozmuştur.130 Demokratik dayanağı olmayan askeri kurumların bu şekilde sivil yönetime etki edecek şekilde güçlenmesi hiç kuşkusuz milli egemenlik ilkesinin de zedelenmesi anlamına gelmektedir. Zira söz konusu yöntemlerle sivil siyasetin alanı mümkün olduğunca daraltılıp seçilmiş iktidarların hareket serbestliği kısıtlanmıştır.131 Söz konusu anlayış, 1971-1973 Anayasa değişikleri ve 1982 Anayasası ile kendisine güçlü bir dayanak bulmuştur. 4. 1982 Anayasası’nda Egemenlik Anlayışı 1982 Anayasası’nda da 1961 Anayasası’ndakine benzer biçimde kuvvetler ayrılığına dayanan parlamenter rejim benimsenmiş, 6. maddesinde egemenliğin kayıtsız şartsız Millete ait olduğu ve bu egemenliğin Anayasa’nın koyduğu esaslara göre yetkili organlar eliyle kullanılacağı öngörülmüştür. Bu organların yetkileri söz konusu olduğunda ise 1961 Anayasası’ndan farklı bir formülün benimsendiği anlaşılmaktadır. Yukarıda belirtildiği gibi 1961 Anayasası’nda gerçekleştirilen 19711973 değişiklikleri ile yürütmenin yasamaya karşı güçlendirilmesi eğiliminin ortaya çıkmıştı. 1982 Anayasası’nda da yürütme, yürütme içinde de cumhurbaşkanı önemli yetkilerle donatılarak bakanlar kuruluna karşı güçlendirilmiştir. Oysa bilindiği üzere kural olarak parlamenter rejimlerde cumhurbaşkanına tek imza ile kullanabileceği yetkiler sembolik olarak verilip karşı imza ilkesiyle diğer yetkilerin gerçekte siyasi iktidara (bakanlar kurulu) ait olması sağlanır132 ve yürütme içi denge siyasi sorumluluğu bulunan bakanlar kurulu lehine kurulur. Bu dengenin bozulması, 1982 Anayasası’nın yapımından günümüze siyasal rejimin farklılaşmaya yol açmıştır. Yürütmeye olağanüstü halde kanunun yetkilendirmesine gerek olmadan kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisinin verilmesi yürütmenin yasamaya karşı güçlendirilmesine örnek olarak verilebi130 Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, s. 399-400. 131 Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, s. 66-67. 132 Kanadoğlu/Duygun, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, s. 293.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1