501 TBB Dergisi 2023 (169) Berkant AKKUŞ da, Birleşmiş Milletler Kıta Sahanlığını Sınırlandırma Komisyonu’nun ve Mahkeme’nin işlevleri birbirinden tamamen farklıdır.6 Birleşmiş Milletler Kıta Sahanlığını Sınırlandırma Komisyonu’nun rolü sınırlandırma meselelerini çözümlemek değil sadece kıta sahanlığının dış sınırlarının belirlenmesidir.7 Uluslararası Deniz Hukuku Mahkemesi 2012 tarihli Bangladeş-Myanmar Davası’nda, uluslararası mahkemelerin ve Hakemlik Mahkemeleri’nin kıta sahanlığının sınırlandırılmasına ilişkin yargı yetkilerini kullanmalarının, Birleşmiş Milletler Kıta Sahanlığını Sınırlandırma Komisyonu’nun kıta sahanlığının dış sınırlarının belirlenmesine ilişkin konulardaki işlevlerini yerine getirmesine halel getirmediğini ve bir deniz bölgesinin belirlenmiş dış sınırlarının bulunmamasının, bu bölgenin sınırlandırılmasını engellemediğini belirtmiştir.8 Uluslararası Deniz Hukuku Mahkemesi’nin gerekçesini hatırlatarak, 2014 tarihli Bangladeş-Hindistan Davası’ndaki Ek VII Hakemlik Mahkemesi, kıta sahanlığının dış sınırları belirlenmeden önce 200 deniz milinin ötesinde gerçekleştirilecek sınırlandırılma konusunda karar verme yetkisini kullanmaktan kaçınması için hiçbir gerekçe görmemiştir.9 Uluslararası Adalet Divanı, 2016 tarihli Nikaragua-Kolombiya Davası’nda (Ön İtirazlar) kıta sahanlığının 200 deniz milinin ötesinde sınırlandırılmasının Birleşmiş Milletler Kıta Sahanlığını Sınırlandırma Komisyonu’nun bir tavsiye kararından bağımsız olarak gerçekleştirilebileceğini değerlendirmiştir. Bu nedenle, BMDHS’ye taraf bir Devletin Divan’dan başka bir Devlet ile bu tür bir sınırlandırma konusunda bir uyuşmazlığı çözmesini talep edebilmesi için yerine getirmesi gelombia), Preliminary Objections, Judgment, I.C.J. Reports 2016, s. 100, para. 112.; Delimitation of the Maritime Boundary in the Bay of Bengal (Bangladesh/Myanmar), ITLOS, Judgment of 14 March 2012, www.itlos.org/en/cases, para. 367. 6 Delimitation of the Maritime Boundary in the Atlantic Ocean (Ghana/Cote d’Ivoire), Special Chamber of the ITLOS, www.itlos.org/en/cases, Judgment of 23 September 2017, paras. 493. 7 Oystein Jensen, The Commission on the Limits of the Continental Shelf Law and Legitimacy, Brill, The Hague 2014, s. 48. 8 Delimitation of the Maritime Boundary in the Bay of Bengal (Bangladesh/Myanmar), ITLOS, Judgment of 14 March 2012, www.itlos.org/en/cases, para. 370. 9 Bay of Bengal Maritime Boundary Arbitration between Bangladesh and India (Bangladesh v. India), an Arbitral Tribunal under Annex VII of the LOS Convention, pca-cpa.org/en/cases, Award of 7 July 2014, para. 76.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1