Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

502 Deniz Hukuku ve 200 Deniz Milinin Ötesindeki Kıta Sahanlığının Sınırlandırılması Problemi reken bir ön koşul bulunmamaktadır.10 Uluslararası Adalet Divanı bu görüşünü 2017 tarihli Somali-Kenya Davası’nda (Ön İtirazlar) da tekrarlamıştır.11 Kabul edilebilirlik sorunu hakkındaki tartışmalar bu kararlarla sona ermemiştir.12 Bu makalenin amacı, konuyu ilerletmek ve meselenin esaslı yönüne, yani kıta sahanlığının 200 deniz mili ötesinde sınırlandırılması yöntemine odaklanmaktır. Kıta sahanlığının 200 deniz mili ötesinde sınırlandırılması görevini üstlenen ilk dava 2002 tarihli Newfoundland ve Labrador-Nova Scotia olmuştur.13 Ancak bu dava ulusal düzeyde kalmıştır ve davanın uluslararası etkisi bulunmamaktadır.14 Kıta sahanlığının 200 deniz mili ötesinde sınırlandırılmasının gündeme geldiği ilk uluslararası dava, Fransa’nın Hakemlik Mahkemesi’nden kıta sahanlığını 200 deniz mili ötesinde sınırlandırmasını talep ettiği, ancak Hakemlik Mahkemesi’nin yalnızca 200 deniz miline kadar uzanan bir sınırlandırma yapmaya yetkili olduğu gerekçesiyle talebi reddettiği 1992 tarihli St. Pierre ve Miquelon Davası (Kanada-Fransa) olmuştur.15 10 Xuexia Liao, The Continental Shelf Delimitation Beyond 200 Nautical Miles Towards A Common Approach to Maritime Boundary-Making, Cambridge University Press, Cambridge 2021, s. 173; Question of the Delimitation of the Continental Shelf between Nicaragua and Colombia beyond 200 Nautical Miles from the Nicaraguan Coast (Nicaragua v. Colombia), Preliminary Objections, Judgment, I.C.J. Reports 2016, s. 100, para. 114. 11 Maritime Delimitation in the Indian Ocean (Somalia v. Kenya), Preliminary Objections, Judgment, I.C.J. Reports 2017, s. 3, paras. 67, 94. 12 Massimo Lando, “Delimiting the Continental Shelf Beyond 200 Nautical Miles at the International Court of Justice: The Nicaragua v. Colombia Cases”, Chinese Journal of International Law, Cambridge 2017, C.16, S. 2, s. 152; Giovanny Vega-Barbosa, “The Admissibility of Outer Continental Shelf Delimitation Claims Before the ICJ Absent a Recommendation by the CLCS”, Ocean Development & International Law, Oxfordshire 2018, C. 49, S. 2, ss. 103–117. 13 Arbitration between Newfoundland and Labrador and Nova Scotia Concerning Portions of the Limits of Their Offshore Areas as Defined in the Canada-Nova Scotia Offshore Petroleum Resources Accord Implementation Act and the Canada-Newfoundland Atlantic Accord Implementation Act, Award of the Tribunal in the Second Phase, 26 March 2002, 128 I.L.R. (2002), s. 504, para. 5.18. 14 Coalter Lathrop, “Newfoundland and Labrador-Nova Scotia: The Latest International Maritime Boundary”, Ocean Development & International Law, Oxfordshire 2003, C. 34, S. 1, s. 85. 15 Delimitation of the Maritime Areas between Canada and France (St. Pierre and Miquelon), Award of 10 June 1992, 31 I.L.M. 1145 (1992), paras. 75–82.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1