Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

536 Deniz Hukuku ve 200 Deniz Milinin Ötesindeki Kıta Sahanlığının Sınırlandırılması Problemi ma için başlangıç noktası olarak kıta yamacının ayağının kullanılması, hak sahipliği ve deniz sınırlandırması arasındaki bağlantı nedeniyle belirli bir teorik cazibeye sahiptir.151 Kıta yamacının ayakları arasında bir eşit uzaklık çizgisi inşa etme fikri bazı akademisyenler tarafından desteklenmiştir.152 Bu duruma, sorunların ortaya çıkabileceği gerekçesiyle itiraz edilmiştir.153 Kıta yamacı eşit uzaklık çizgisinin bir ayağı ile dış kıta sahanlığı hakkı arasındaki bağlantı göründüğü kadar yakın değildir. Madde 76’ya göre, bir kıyı devleti kıta sahanlığının 200 deniz milinin ötesindeki dış sınırlarını belirlerken paragraf 4’deki154 iki formül çizgisini ve paragraf 5’teki155 iki kısıtlama çizgisini kullanabilir. Bunlardan sadece 60 deniz mili mesafe formülü, tarafların kıta yamacının ayakları arasında bir eşit mesafe çizgisi oluşturmak için bir temel sağlayabilir. Buna karşılık, sedimanter kayaların yüksekliği formülü, uzaklığın sınırlanması ve derinlik kısıtı eşit uzaklık çizgisine uyumsuzdur. Dolayısıyla, her iki tarafın da kıta sahanlığının dış sınırlarını 151 Bjarni Magnusson, “The Rejection of a Theoretical Beauty: The Foot of the Continental Slope in Maritime Boundary Delimitations Beyond 200 Nautical Miles”, Ocean Development & International Law, Oxfordshire 2013, C. 45, S. 1, s. 48. 152 Clive Schofield/Anastasia Telesetsky/Seokwoo Lee, “A Tribunal Navigating Complex Waters: Implications of the Bay of Bengal Case”, Ocean Development & International Law, Oxfordshire 2013, C. 44, S. 4, s. 375. 153 Oystein Jensen, The Commission on the Limits of the Continental Shelf Law and Legitimacy, Brill, The Hague 2014, s. 144. Kıta yamacının ayağının komşu devletler arasındaki 200 deniz mili içindeki sınırın son noktasının deniz kıyısında olduğu durumlarda, son nokta ile kıta yamacının ayağı arasındaki sınır hangi ilkeye göre belirlenmelidir? Kıta yamacının ayağının 200 deniz mili içinde olduğu yerlerde, 200 deniz mili içindeki ve ötesindeki sınır arasındaki ilişki nedir? 154 BMDHS 76(4): “ a): İşbu Sözleşmenin amaçları uyarınca sahildar devlet, kıt’a dış eşiğini, eğer bu eşik, karasularının ölçülmeye başlandığı esas hatlardan itibaren 200 deniz milinin ötesine uzanıyorsa aşağıdaki esaslardan birine göre tespit edecektir: i) Sedimanter kayaların yüksekliğinin, kıt’a yamacı ayağı ile sabit uç noktalar arasındaki mesafenin en az yüzde birine eşit olduğu yerdeki sabit uç noktaları esas alınarak 7. paragrafa göre çizilen bir çizgi ile; veya ii) Kıt’a yamacı ayağından en çok 60 deniz mili uzaklıkta sabit noktalar esas alınarak, 7. paragrafa göre çizilen bir çizgi ile; b) Aksi ispatlanmadıkça, kıt’a yamacı ayağı, yamacın eğiminin dipte en belirgin kırılmaya uğradığı yer olacaktır”. United Nations Convention on the Law of the Sea, opened for signature on 10 December 1982, entered into force on 16 November 1994, 1833 U.N.T.S. 397. 155 BMDHS 76(5): “Deniz yatağında kıt’a sahanlığının dış sınırını belirleyen ve 4. Paragrafın a), i), ii) fıkralarına göre çizilen çizgiyi oluşturan sabit noktalar, ya karasularının genişliğinin ölçülmeye başlandığı esas hatlardan itibaren 350 deniz milini veya 2500 metre su derinliği noktalarını birleştiren 2500 metre eş derinlik çizgisinden itibaren 100 deniz milini aşmayacaktır.” United Nations Convention on the Law of the Sea, opened for signature on 10 December 1982, entered into force on 16 November 1994, 1833 U.N.T.S. 397.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1