Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

553 TBB Dergisi 2023 (169) Halim Alperen ÇITAK ği regülasyonu,30 ağ tarafsızlığını teminat altına almayı amaçlamıştır.31 Ertesi sene (2016) Fransa’da yürürlüğe giren Dijital Cumhuriyet Kanunu (Loi pour une République numérique)32 ise, bu ilkeyi pozitif hukuka açıkça dâhil etmiş ve detaylı bir şekilde düzenlemiştir (m. 40 ila 47). İkinci bölümde ayrıca dijital platformların erişim sağlayıcılardan ayrı bir hukuki statüye sokulması ve kullanıcılarına karşı sadakat yükümlülüğüne (obligation de loyauté) tabi tutulması önerilmiştir.33 Sonraki yıl çıkarılan Dijital Cumhuriyet Kanunu, bu hususu da ayrıca düzenlemiştir (m. 49 ila 53). Söz konusu gelişmeler, bir müessese olarak Conseil d’État’ın pozitif hukuku öngörme (ve hatta biçimlendirme) kabiliyetine işaret etmektedir. Başka bir deyişle, Conseil d’État’ın yıllık raporlarını okuyarak Fransız pozitif hukukunun hangi yöne evrileceğini tahmin etmek mümkündür. Conseil d’État, klasik sesli-görüntülü yayınlar (radyo-televizyon) alanındaki regülasyon faaliyetine ilişkin teorik temellerin, internet üzerinden yapılan sesli-görüntülü yayınlar bakımından tam anlamıyla geçerli olmadığı kanaatindedir. Bu sebeple raporda, iletişim operatörlerine genel internet ortamında yapılan sesli-görüntülü bütün yayınların içeriğini (hukukî olup olmamaları yönünden) ayrıştırma ödevi yüklenmesinin gerçekçi olmadığı, böyle bir ödevin ancak özelleşmiş servisler için getirilebileceği ifade edilmektedir.34 İkinci bölümde, dijital platformlarca kullanılan algoritmaların hangi esaslara tabi olacağına dair düşüncelere de yer verilmiştir. Algoritmalar, özgürlükler açısından üç risk kaynağını bünyesinde barındırmaktadır:35 • İnternet kullanıcısının, bizzat kontrol edemediği bir kişiselleştirme alanı içerisinde mahpus kalması. 30 Règlement (UE) 2015/2120 du Parlement européen et du Conseil du 25 novembre 2015. (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2120) 31 Emmanuel Derieux, “Le principe de « neutralité du Net » en droit européen”, La revue européenne des médias et du numérique, No54bis-55, Automne 2020, https://la-rem.eu/2021/01/le-principe-de-neutralite-du-net-en-droit-europeen? action=genpdf&id=15270, Erişim Tarihi: 17.07.2023, s. 1-2. 32 Loi n° 2016-1321 du 7 octobre 2016 pour une République numérique. (https:// www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000033202746) 33 Conseil d’État, Droits, s. 219. 34 Conseil d’État, Droits, s. 231-233. 35 Conseil d’État, Droits, s. 234-236.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1