Türkiye Barolar Birliği Dergisi 169. Sayı

563 TBB Dergisi 2023 (169) Halim Alperen ÇITAK Genel ve ortak ihtiyaçların dijital platformlar aracılığıyla klasik kamu hizmetlerine nazaran çok daha ucuz bir şekilde karşılanabilmesi, kamu hizmetlerinin örgütlenme biçiminde de değişikliğe gidilmesi sonucunu doğuracaktır. Devlet, mevcut hiyerarşik / piramit biçimindeki yapısını gevşeterek, kendisini platformların platformuna (bir nevi meta-platforma) dönüştürmek zorunda kalabilir.66 C. Kamu Gücü, İnovasyon ve Hukuk Raporun üçüncü ve son bölümünde, uberleşme olgusunun yarattığı hukukî sorunların çözümüne yönelik somut öneriler geliştirilmektedir. Toplam yirmi bir öneri arasından seçilmiş bazı öneriler şunlardır:67 • Hem dijital platformda hem de fiziksel olarak (gerçek dünyada) gerçekleştirilen ekonomik faaliyetlere uygulanacak hukukun birliği ilkesinin benimsenmesi (her iki faaliyet türüne de uygulanacak bir hukukî çerçevenin oluşturulması). • İşçilerin Temel Sosyal Hakları Topluluk Şartı (Charte communautaire des droits sociaux fondamentaux des travailleurs) kapsamında, bütün çalışanlara aynı sosyal haklardan yararlanabilme imkânının tanınması. • Tüketici hukukundaki profesyonel / meslekî kavramının, bir mal veya hizmetin tüketilmesi eylemi merkeze alınarak yeniden inşa edilmesi. • Yapay zekâ algoritmaları kullanan dijital platformlar için oto-regülasyon işlevi görmek üzere, Isaac Asimov’un üç robot yasasına benzer temel prensipler geliştirilmesi ve uygunluk / hesap verebilirlik denetiminin bu prensipler üzerinden yapılması. Algoritmaların işleyişi bakımından sadakat ve sorumluluk prensiplerinin kabul edilmesi. • Herkese dijitalleşme eğitimi hakkı tanınması (herkesin dijitalleşme konusunda yeterince bilgi sahibi olmasına yönelik bir eğitim sistemi). • Bireysel / küçük girişimcilerin önündeki idarî / bürokratik engellerin ortadan kaldırılması. 66 Conseil d’État, Ubérisation, s. 94-104. 67 Conseil d’État, Ubérisation, s. 143-148.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1