568 Fransız Danıştayı’nın Dijitalleşme Olgusuna Bakışı nolojik dijital buluş hakkını (droit à l’invention technique du numérique) ve onu takiben dijitalleşme hukukunu (droit du numérique) yaratan harekettir. İkincisi, ekonomik ilişkilerde aracılık faaliyetinin yeni formlarına yönelerek platformlar hukukunu (droit des plateformes) doğuran ve Dijital Piyasalar Yasası ve Dijital Hizmetler Yasası’nın yürürlüğe girmesiyle zengin bir içerik kazanan harekettir. Üçüncüsü ise, sosyal ağların getirdiği yeni meseleler ışığında geleneksel hakları köklü biçimde dönüştüren / geliştiren ve gerek bireyler gerekse toplum için bütüncül ve tutarlı / insicamlı bir hukukî çerçeve sağlamaya yönelen harekettir.81 Sosyal ağların mevzubahis üç akım tarafından şekillendirilen hukukî rejiminin tamamlanmasına, Avrupa Birliği düzeyinde yürürlüğe konulacak bazı yeni metinlerle (Yapay Zekâ Yasası - Artificial Intelligence Act, Medya Özgürlüğü Yasası - Media Freedom Act, Veri Yasası - Data Act ve Elektronik Mahremiyet Regülasyonu - Electronic Privacy Regulation gibi) katkı sunulacaktır.82 B. Teknoloji Karşısında Kendini Baştan Yaratmaya Çalışan Kamu Gücü Raporun ikinci bölümü, sosyal ağların yarattığı sorunları ve kamusal otoritelerin bu sorunlar karşısında geliştirdiği çözümleri teşhis etmektedir. Bu bölümde ayrıca, kamu gücünün müdahalesine hâlâ ihtiyaç duyulan diğer meseleler de belirlenmektedir. Teşhis edilen ilk sorun, Fransa’nın (ve Avrupa’nın) stratejik özerkliğine (autonomie stratégique) ilişkindir. Sosyal ağlar; teknolojik üstünlükleri, ekonomik büyüklükleri ve yüzlerce milyon kişiden elde ettikleri veriler sayesinde devletlere karşı son derece güçlü bir pozisyon kazanmıştır. Dünya çapında yaygın kullanıma sahip sosyal ağların büyük ölçüde ABD ve Çin kaynaklı olması, diğer ekonomik aktörlerin yanı sıra Avrupa devletlerinin stratejik özerkliğini de tehdit etmektedir. Ortaya çıkan bu yeni dünya güçlerine karşı, Avrupa Birliği düzeyinde aksiyon alınması gerekmektedir. Alınacak tedbirler, Avrupa Bulutu (European Cloud) gibi teknolojik alternatiflerin geliştirilmesini de içermelidir.83 81 Conseil d’État, Réseaux sociaux, s. 53. 82 Conseil d’État, Réseaux sociaux, s. 99-101. 83 Conseil d’État, Réseaux sociaux, s. 107-118.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1