Türkiye Barolar Birliği Dergisi 170.Sayı

96 Katı Atıkların Toplanması, Bertarafı veya Değerlendirilmesi Konulu İmtiyaz Sözleşmeleri Abstract: The Municipality Law No. 5393 and the Special Provincial Administration Law No. 5302 authorize the granting of concessions to private law persons in order to meet local, common needs that local governments cannot meet with their own resources and means. Thus, local governments will be able to authorize private law persons by concluding concession agreements on certain issues and the privilege to perform a monopoly or near-monopoly public service will be transferred to a private law person or persons. Article 15 (g) of the Municipal Law stipulates that municipalities may grant concessions for “the collection, transportation, sorting, recovery, disposal and storage of solid waste”. In Article 10 of the Law on Special Provincial Administration, the authority to grant concessions on behalf of the special provincial administration is listed among the duties and powers of the provincial general assembly. In this study, the concession granted by local governments to private persons in order to provide a public service, which is defined as performing and having performed all services related to the collection, transportation, sorting, recovery, disposal and storage of solid wastes, and the concession agreement signed mutually within this scope will be examined Keywords: Concession Agreement, Municipality, Solid Waste, Integrated Solid Waste Management (ISWM) Facility GİRİŞ İdare bazı hizmetleri tamamen özel sektöre kapatıp kendi yerine getiriyor olabileceği gibi o hizmet alanını özel sektöre açmasına rağmen o alanda doğrudan doğruya bir kamu tüzel kişisinin hizmet sunmasını gerekli görmüş olabilir.1 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15. maddesinin e, f ve g bentlerinde; “içme, kullanma ve endüstri suyunun sağlanması, atık su ve yağmur suyunun uzaklaştırılması, kaynak sularının işletilmesi, toplu taşıma, katı atıkların toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanımı, ortadan kaldırılması ve depolanması” konularında belediyelerin imtiyaz verebileceği düzenlenmiştir.2 5302 sayılı İl Özel İdaresi 1 Bahtiyar Akyılmaz/Murat Sezginer/Cemil Kaya, Türk İdare Hukuku, 17. Baskı, Seçkin Yayınevi, Ankara 2023, s. 600; Kemal Gözler/Gürsel Kaplan, İdare Hukuku Dersleri, 25. Baskı, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa Ağustos 2023, s. 552; Turan Yıldırım/Melikşah Yasin/Nur Kaman/H. Eyüp Özdemir/Gül Üstün/Hüseyin Melih Çakır/Özge Okay Tekinsoy, İdare Hukuku, 8. Baskı, On iki Levha Yayınevi, İstanbul Kasım 2020, s. 566; Yıldızhan Yayla, İdare Hukuku, 2. Baskı, Beta Basım A.Ş, İstanbul 2010, s.88. 2 “Belediyenin yetkileri ve imtiyazları Madde 15- Belediyenin yetkileri ve imtiyazları şunlardır: (…)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1