97 TBB Dergisi 2024 (170) Muhammed Ali AYDIN Kanunu’nun 10. maddesinde de il genel meclisinin görevleri ve yetkileri arasında il özel idaresi adına imtiyaz verme yetkisi sayılmıştır. Böylece il özel idarelerinin, belediyelere göre daha çeşitli konularda imtiyaz verebileceği söylenebilir. Bu çalışmada; “katı atıkların toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanımı, ortadan kaldırılması ve depolanması ile ilgili bütün hizmetleri yapmak ve yaptırmak” şeklinde ifade edilen kamu hizmetini gördürmek üzere yerel yönetimlerce özel kişilere imtiyaz verilmesi ve bu kapsamda karşılıklı olarak imzalanan imtiyaz sözleşmesi incelenecektir. I. İDARENİN SÖZLEŞMELERİ REJİMİ İdare eğer karşı tarafa göre üstün ve ayrıcalıklı bir konumda olmadan sözleşme imzalıyorsa bu sözleşme özel hukuk sözleşmesidir.3 Elbette idarenin karşı tarafın rızasını alarak yaptığı her sözleşme özel hukuk sözleşmesi değildir. Eğer kanunla bir sözleşmenin idari sözleşme olduğu hükme bağlanmışsa o sözleşme idari sözleşmedir ve ona idare hukuku kuralları uygulanır.4 Bununla birlikte kanunla belirlenmemiş olmamasına rağmen bir sözleşmenin taraflarından biri kamu tüzel kişisiyse, sözleşme kamu hizmetiyle ilişkiliyse ve sözleşmenin içeriğinde özel hukuku aşan şartlar var ise bu sözleşme yargı karar- e) Müktesep haklar saklı kalmak üzere; içme, kullanma ve endüstri suyu sağlamak; atık su ve yağmur suyunun uzaklaştırılmasını sağlamak; bunlar için gerekli tesisleri kurmak, kurdurmak, işletmek ve işlettirmek; kaynak sularını işletmek veya işlettirmek. f) Toplu taşıma yapmak; bu amaçla otobüs, deniz ve su ulaşım araçları, tünel, raylı sistem dâhil her türlü toplu taşıma sistemlerini kurmak, kurdurmak, işletmek ve işlettirmek. g) Katı atıkların toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanımı, ortadan kaldırılması ve depolanması ile ilgili bütün hizmetleri yapmak ve yaptırmak. (…) İl genel meclisinin görev ve yetkileri Madde 10- İl genel meclisinin görev ve yetkileri şunlardır: (…) i) İl özel idaresi adına imtiyaz verilmesine ve il özel idaresi yatırımlarının yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına, il özel idaresine ait şirket, işletme ve iştiraklerin özelleştirilmesine karar vermek. (…)” 3 A. Şeref Gözübüyük/Turgut Tan, İdare Hukuku Genel Esaslar, 14. Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara, Eylül 2021, s. 471. 4 Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 515; Yıldırım/Yasin/Kaman/Özdemir/Üstün/ Çakır/Okay Tekinsoy, s. 463.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1