112 Katı Atıkların Toplanması, Bertarafı veya Değerlendirilmesi Konulu İmtiyaz Sözleşmeleri ortadan kaldırılması ve depolanması” ile ilgili belirli bir kamu hizmetini veya bir kısmını üstlenmek isteyen özel hukuk kişisi her şeyden önce, “Menafii Umumiyeye Müteallik İmtiyazat Hakkında Kanun”un 7. maddesi uyarınca anonim şirket niteliğinde bir tüzel kişi olmalıdır. Mahalli idarelerin imtiyazcıyı seçme konusunda bazı denetimlere tâbi olduğu söylenebilir. İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü tarafından yayınlanan “Belediye Başkanları ve Belediye Meclis Üyelerine Temel Bilgiler” adlı eserde, kamu hizmeti imtiyaz sözleşmelerine ilişkin usulde sözleşmenin öncelikle ilan edilmesi gerektiği ifade edilmektedir:51 “Meclislerin kabul kararıyla yetkilendirilen belediye başkanları, imtiyaza ilişkin şartnameyi ve kamu hizmeti imtiyazını rekabet ve açıklık ilkelerine uygun olarak verebilmek maksadıyla imtiyaz ilanını hazırlayacaklar ve gereken işlemlerin yapılmasını temin edeceklerdir. Yapılan ilan sonucunda başvuruda bulunan imtiyaz isteklileriyle yürütülen görüşmelerde seçilecek uygun kişi veya kuruluşla belediye arasında imtiyaz sözleşmesi düzenlenecektir”.52 Yerel yönetimlerin imtiyaz sözleşmelerinin İçişleri Bakanlığı tarafından denetlendiği dönemde İçişleri Bakanlığı tarafından mahalli idarelerin karar organlarının üyeleri için hazırlanan bu kitapta öngörülen usul, elbette bir genel düzenleyici işlem değildir. Bununla birlikte yerel idarecilere uygulamada ışık tutmuş ve bu yönde bir uygulamanın yerleşmesine etki etmiştir. Neticede imtiyaz sözleşmesinin ilan edilmesinin açıklık ve serbest rekabet ilkelerine daha uygun olduğu da açıktır. Böylece mahalli idarelerin imtiyazcıyı seçme konusundaki takdir yetkisinin kısıtlandığı ve ihale yapılarak imtiyazcının belirlenmesi gerektiği anlaşılmaktadır. İdareler gelir getirici işlerin ihalesini “2886 sayılı Devlet İhale Kanunu” uyarınca; kamu harcaması yapılmasını gerektiren işlerin ihalesini ise “4734 sayılı Kamu İhale Kanunu” uyarınca yapmaktadırlar.53 Katı atıkların geri dönüşüme tabi tutularak kâğıt, plastik vb. üretimi, gübre üretimi, depolanmış çöplerin çıkardığı biyogazdan elektrik üre51 Sezginer, s. 1092. 52 Hasan H. Can/Nihat Yıldız, Belediye Başkanları ve Belediye Meclis Üyelerine Temel Bilgiler, İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara 2004, s. 93, 94. 53 Günday/Bayman/Orak, s. 411.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1