Türkiye Barolar Birliği Dergisi 170.Sayı

117 TBB Dergisi 2024 (170) Muhammed Ali AYDIN durumda idare veya idarenin hizmet gördürdüğü çöp toplama şirketi katı atıkları toplayarak bu atıkları imtiyaz sözleşmesi kapsamında ya transfer merkezine ya da nihai depo yerine getirecektir. İmtiyaz sözleşmesi ile imtiyaz sözleşmesinin ekleri arasında bir çelişkinin mevcut olması halinde imtiyaz sözleşmesi esas alınacaktır. İmtiyazcının yükümlülüklerine dair imtiyaz sözleşmesinde daha ağır yükümlülükler öngörülüyorsa imtiyazcı şirket ana metinle çelişen sözleşme eklerine dayanarak üstlendiği görevi yerine getirmekten kaçınamaz.64 Örneğin yargı kararına konu olan bir olayda mahalli idare birliğinin hazırladığı imtiyaz sözleşmesinde birliğe üye yerel idarelerin katı atıklarının yüklenici tarafından toplanılacağı hükmü yer almaktadır. İmtiyaz sözleşmesinin ana metninde bu hüküm yer almasına rağmen imtiyaz sözleşmesinin eki idari şartname ile teknik şartnamede il özel idaresi kapsamındaki yerel yönetimlerin atıklarını kendilerinin toplayarak transfer istasyonlarına getireceği yönünde düzenlemeler yer almaktadır. İmtiyaz sözleşmesi imzalandıktan sonra imtiyaz sahibi şirketin il özel idaresinin yetkisindeki köylerin çöplerini yerinden toplamamak istemesi üzerine çıkan uyuşmazlıkta Danıştay imtiyaz sözleşmesi ile eklerinde yer alan hükümler arasında çelişki olması halinde imtiyaz sözleşmesinde yer alan hükümlerin esas alınarak, o doğrultuda uygulama yapılması gerektiğini hükme bağlamıştır. Sözleşme hükümlerini imtiyaz sahibi şirketin bu şartları bilerek, öngörerek ve kabul ederek imzaladığı kabul edilmiştir.65 b. İmtiyazcının Hakları Kamu hizmetlerinin sunulması için büyük sermaye, büyük tesislere ve çeşitli alanlarda faaliyet gösterilmesi gerekir. Bir özel hukuk kişisi çoğu zaman salt sermaye gücüyle bu yüklerin üstesinden gelemeyebilir. Bu sebeple imtiyaz sözleşmesiyle kendisine birtakım avantajlar tanınmış olabilir. Sübvansiyon, avans, kredi teminatı, o alanda tekel olma kaydı gibi avantajlar söz konusu olabilir. İmtiyazcı sözleşmeyle öngörülen bu avantajları idarenin yerine getirmesini ve idarenin bu haklarına saygı göstermesini isteyebilir.66 Örneğin katı atık işleme tesisinin kurulabilmesi için il özel idaresi veya belediye sübvansiyon, 64 Danıştay, 6.D., 4.11.2020, E. 2019/2473, K. 2020/10378., (www.lexpera.com.tr) 65 Danıştay, 6. D., 4.11.2020, E. 2019/2473, K. 2020/10378., (www.lexpera.com.tr) 66 Gözler/Kaplan, s. 563.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1