Türkiye Barolar Birliği Dergisi 170.Sayı

118 Katı Atıkların Toplanması, Bertarafı veya Değerlendirilmesi Konulu İmtiyaz Sözleşmeleri avans veya kredi teminatı konularında taahhütte bulunmuşsa imtiyazcı şirket bu taahhüdün yerine getirilmesini talep edebilir. Bu taahhüde dayalı taleplerin yerine getirilmemesi nedeniyle tesisin kuruluşunda gerçekleşen gecikmelerden doğan sorumluluğun ise idareye ait olacağı söylenebilir. İmtiyazcı şirketin en temel hakkı imtiyaz sözleşmesinin konusu olan faaliyeti şartnamede öngörülen süre boyunca kendi kar ve zararına işletmesi ve bu işletmeden elde edeceği kazançtır. Geri dönüşüm, gübre üretimi veya elektrik üretimi sonucu elde edilen kazançlar imtiyazcı şirkete ait olacaktır. Eğer şartnamede elde edilen kazancın belirli bir oranda idare ile paylaşılacağı hükme bağlanmışsa kazancın bu orandaki miktarının idareye ödenmesi gerekir.67 Katı atıkların bertarafı ve değerlendirilmesi konulu imtiyaz sözleşmelerinin tipik halinde katı atıkların toplanması imtiyazcı şirket tarafından gerçekleştirilmez. İmtiyazcı şirket belirli yerlerde toplanan katı atıkları alarak bertaraf etmek, işlemek ve enerji üretmek üzere tesisine götürür. Ancak yerleşim yerlerinden katı atıkların toplanması imtiyazcı şirketin yükümlülüğü kapsamına girmez. Bununla birlikte yerel idare kimi zaman kamu gücüne dayanarak tek taraflı bir şekilde şartnamede değişiklik yaparak daha önce öngörülmediği halde katı atıkların imtiyazcı şirket tarafından toplanması veya taşınmasını kararlaştırabilir. Bu durumda imtiyazcı şirketin bu görevi de üstlenmesi gerekir. Ancak böyle bir durumda sözleşmede esaslı bir değişiklik gerçekleştirildiği için imtiyazcı şirket kendisine yeni yüklenen görev nedeniyle oluşan yeni giderlerini yerel idareden tamamen isteme ve oluşacak zararlarının tamamen tazmin edilmesini isteme hakkına sahiptir.68 67 “https://www.resmigazete.gov.tr/ilanlar/eskiilanlar/2023/02/20230219-3-1. pdf”; “(…) 20 yıl süre ile işletilmesi ve Gelir Paylaşım oranı olan % 9’dan az olmamak üzere artırma yapılarak aylık gelirin idareye bırakılması koşulu ile ihalesi (…)” 68 Danıştay, 6. D., 23.12.2020, E. 2019/16826, K. 2020/13451., “(…) il özel idaresine bağlı 549 köy ve 109 bağlantısında katık atıkların davacı tarafından toplanmasına dair ... tarih ve ... sayılı encümen kararının alındığı, (…) il özel idaresine bağlı köylerin atıklarının taşıma ve bertaraf bedelinin yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle 26/06/2019 tarihinde yapılan başvurunun reddine ilişkin dava konusu ... tarih ve ... sayılı işlemde hukuka uyarlık görülmemiştir. Öte yandan; davaya konu ödemelerin davalı idareye başvuru tarihi olan 26.06.2019 tarihinden itibaren yasal faizi ile birlikte ödenmesi gerekmektedir”. (www.lexpera.com.tr)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1