122 Katı Atıkların Toplanması, Bertarafı veya Değerlendirilmesi Konulu İmtiyaz Sözleşmeleri göre elektrik hizmetinin sunulması gerekir. İmtiyazı veren idare de bu kamu hizmetinin gereği gibi sunulup sunulmadığını denetlemekle yükümlüdür. İdare bu kamu hizmetinin gereği gibi yerine getirilmesinden sorumlu olduğu için imtiyazcıyı denetlemek onun bir görevidir. İdare hukukunun kamu hizmeti ilkelerine göre kamu hizmetinin eşitlik, tarafsızlık, süreklilik, uyarlanma ve meccanilik ilkelerine uygun olarak sunulması gerekmektedir. İdare bir kamu hizmetini özel hukuk kişilerine imtiyaz yoluyla gördürmek istediğinde tek taraflı iradesiyle o kamu hizmetinin görülme şartlarını belirlemektedir. Buna ek olarak anlaşma kısmında özel hukuk kişisiyle karşılıklı anlaşılarak sözleşmeye sübjektif hükümler konulmuş da olabilir. Bu durumda özel hukuk kişisinin o kamu hizmetini yürütürken genel idare hukuku ilkelerini, şartname veya anlaşma hükümlerini ihlal etme ihtimali vardır. İşte bu durumlarda idare kamu gücü yetkilerinden olmak üzere birtakım müeyyideler uygulayabilir. Bu müeyyidelerse doğrudan şartnamede veya anlaşma kısmında öngörülebileceği gibi kamu yararı amacıyla idarenin kamu gücünü kullandığı bir durum da söz konusu olabilir. Uygulanabilecek müeyyideler para cezası, işletmeye geçici olarak el koyma ve sözleşmenin feshidir.77 İdare, imtiyaz sahibinin sözleşmede öngörülen yükümlülüklerini yerine getirmemesi hâlinde şartnamede belirlenen hükümlere göre para cezası uygular ve söz konusu para cezasını sözleşmecinin teminatından irad kaydetmek suretiyle alır.78 Geçici el koyma durumunda idare imtiyazcının daha önce kurmuş olduğu işletmeye el koyar ve kendisi işletir. Bu süreçte kâr ve zarar imtiyazcıya aittir ve hedeflenen amaç kamu hizmetlerinin aksamadan ve gereği gibi yerine getirilmesidir.79 İmtiyazcı kamu hizmetini yerine getirmede ağır bir ihmal ve kusur içerisinde bulunursa idare eğer şartnamede veya anlaşmada öngörülmüşse sözleşmeyi feshedebilir. Eğer öngörülmemişse idare mahkemeye başvurarak sözleşmenin sonlandırılmasını talep edebilir.80 Danıştay ve Uyuşmazlık Mahkemesi kararlarına göre idare sözleşmede tek taraflı değişiklikler yapabilir. Danıştay’a göre tek taraflı deği77 Aslan, s. 133. 78 Metin Günday, İdare hukuku, 11. Baskı, İmaj Yayınevi, Ankara Kasım 2017, s. 299. 79 Yıldırım/Yasin/Kaman/Özdemir/Üstün/Çakır/Okay Tekinsoy, s. 514. 80 Gözler/Kaplan, s. 564, 565.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1