Türkiye Barolar Birliği Dergisi 170.Sayı

124 Katı Atıkların Toplanması, Bertarafı veya Değerlendirilmesi Konulu İmtiyaz Sözleşmeleri Sözleşmenin konusu katı atık yönetimine ilişkin kamu hizmeti olduğu için imtiyazcı şirketin kamu hizmeti ilkelerine uygun faaliyette bulunup bulunmadığını denetleme ve gerekirse yaptırım uygulama yetkisi idareye aittir. Şartnamede öngörüldüğü halde, çöpler toplanmıyorsa, taşınmıyorsa, depolanmıyorsa, şartnamede belirlenen oranda geri dönüşüm oranları veya elektrik üretim miktarları sağlanamıyorsa idarenin imtiyazcı şirkete yaptırım uygulaması söz konusu olacaktır.84 Ancak eğer imtiyaz sözleşmesinin süresi sona ermişse veya sözleşme idare tarafından feshedilmişse artık sona ermiş bulunan imtiyaz şartname ve sözleşmesinin belirli hükümlerine dayanarak idarenin, imtiyazcı şirkete yaptırım uygulaması mümkün değildir. Diğer bir deyişle sözleşmenin idareye verdiği belirli hallerde yaptırım uygulama yetkisi ancak sözleşme devam ederken kullanılabilir.85 E. Sözleşmenin Sona Ermesi İmtiyaz sözleşmeleri belli süreler için imzalanır. İdare bir kamu hizmetini süresiz olarak bir özel hukuk kişisine devretmez, toplumun ortak ihtiyaçlarının karşılanması görevi esasında idarenin olduğu için idare kamu hizmetini geçici olarak belirli bir süre için devreder. Öngörülen ve sözleşmede de iki tarafın üzerinde uzlaşmış olduğu bu süre bitince imtiyaz sözleşmesi de kendiliğinden geçerliliğini yitirir.86 İmtiyaz veren idare ile imtiyazcı özel kişi yine karşılıklı uyuşan iradeleriyle imtiyaz sözleşmesini sonlandırabilirler. Bu durumda hangi şartlarda ve nasıl anlaştıkları tamamen iki tarafın iradesine ve uzlaşmasına bağlıdır. İmtiyaz veren idare imtiyazcının iradesi hilafına imtiyaza son vermek isteyebilir. İdare idari yargıya başvurarak imtiyazcının hizmeti görmekteki kusurunu ileri sürerek mahkemeden sözleşmeye son vermesini isteyebilir. İkinci ihtimalde, imtiyaz sözleşmesinde idarenin o 84 Danıştay, 6.D., 4.11.2020, E. 2019/2558, K. 2020/10424. “(…) evsel katı atıkların düzenli toplanmadığının tespit edilmesi halinde 250 (iki yüz elli) TL cezai yaptırım uygulanacağı, bu maddede belirtilen ve ceza verilmesini gerektiren durumların idare tarafından tutanakla tespit edileceği kurala bağlanmıştır.” (www.lexpera.com.tr) 85 Danıştay, 6.D., 4.11.2020, E. 2019/20047, K. 2020/10426. (www.lexpera.com.tr) 86 Yıldırım/Yasin/Kaman/Özdemir/Üstün/Çakır/Okay Tekinsoy, s. 514, 515.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1