129 TBB Dergisi 2024 (170) Muhammed Ali AYDIN yani imtiyaz usulüne sözleşme vasfı kazandıran kısımdır. Sözleşme hükümleri, idare tarafından tek taraflı olarak değiştirilemezler. İmtiyaz veren ile imtiyazı alan arasında yaratılan bu sübjektif durum nedeniyle 3. kişiler tarafından akdi hükümlerin iptali istemiyle dava açılamaz.100 Öğretideki diğer görüşe göre imtiyaz sözleşmelerine bir bütün olarak dava açılabilir. Bu görüşe göre menfaat şartını taşımak kaydıyla 3. kişiler de imtiyaz sözleşmelerine iptal davası açabilirler. Danıştay idari sözleşmelere 3. kişilerin iptal davası açabilmesine imkân tanıdığı için imtiyaz sözleşmelerine de iptal davası açılabilmelidir.101 İmtiyaz sözleşmesi imzalandıktan sonra imtiyazcı şirketin, imtiyaz sözleşmesine yargı kararı ile son verilmesi veya idarece yapılmış haksız feshin iptali talebiyle dava açması da mümkündür. Yerel idarelerin “katı atıkların toplanması, taşınması, ayrıştırılması, geri kazanımı, ortadan kaldırılması ve depolanmasına” ilişkin yaptığı imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların çözümünde o ilin yargı çevresindeki idare mahkemesinin görevli olduğu düşünülebilir. Hatta “2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun” m. 5/1-(c) bendi uyarınca “tahkim yolu öngörülen imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklardan hariç, kamu hizmetlerinden birinin yürütülmesi için yapılan idarî sözleşmelerden dolayı taraflar arasında çıkan uyuşmazlıklara ilişkin davaları” çözümlemekle görevli mahkeme idare mahkemeleridir. Bu hüküm uyarınca, tahkim yolu öngörülmeyen imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların idare mahkemelerinin görev alanına girdiği söylenebilir. Ancak 2575 sayılı Danıştay Kanunu’nun 24. maddesinin 1. fıkrasının son cümlesi uyarınca, ‘tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davaları’ Danıştay ilk derece mahkemesi olarak karara bağlar. Bu iki hüküm birlikte değerlendirildiğinde tahkim yolu öngörülmeyen imtiyaz sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklar ilk derece mahkemesi olarak Danıştay’ın görev alanına girmekteyken diğer idari sözleşmeler idare mahkemelerinin görev alanına girmektedir. 100 Aslan, s. 21, 22; Gözler/Kaplan, s. 561. 101 Karahanoğulları, s. 346; Yıldırım Uler, “Sözleşmeli Personel, İdari Sözleşmeler”, AÜHFD, C. 22-23(6), 1965, s. 214.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1