Türkiye Barolar Birliği Dergisi 170.Sayı

318 Boşanmanın Mirastan Feragat Sözleşmesine Etkisinin Değerlendirilmesi maddede yer alan “Stamm” kelimesinin “zümre” anlamında kullanıldığı kabul edilmektedir.33 Herhangi bir zümrede yer almadığından, belirli kişi lehine yapılmamış feragatten sağ kalan eşin yararlanması söz konusu olmaz.34 İvazsız feragatte ise, feragat edenin yerine, kökte halefiyet kuralı gereğince altsoyu geçer. Dolayısıyla, ivazsız feragatte feragatin kimin lehine olduğu açıklanmamış ise, TMK m. 528/ III gereğince feragat edenin yerine altsoyu geçer, dolayısıyla TMK. m.529/ II burada uygulanmaz.35 E. Mirastan Feragatin Mirasçılar, Mirasbırakan, Saklı Paylı Mirasçılar ve Alacaklılar Bakımından Etkisi Mirastan feragat sözleşmesinin asıl amacı saklı paylı mirasçıları mirastan uzaklaştırmaksa da saklı payı olmayan mirasçılarla da yapılması mümkündür. Miras bırakan ileride mirasçı olma ihtimali olan mirasçılarını mirastan feragat sözleşmesi yaparak ileride yapılacak bir tasfiyenin dışında bırakabilir. Yukarıda feragat sözleşmesinin ivazlı ve ivazsız şekilde düzenlenebileceğini belirtmiştik. Feragat sözleşmesinin ivazlı düzenlenmesi, saklı paylı mirasçıların ve bunların alacaklılarının ya da miras bırakanın alacaklarının menfaatine aykırı bir durum oluşturabilir. Miras bırakan ivazlı feragat yaparak malvarlığını azaltmış ve terekede alacaklılarına başvuracak bir değer bırakmamış olabilir. Yine ivazlı feragat yüzünden saklı paylı mirasçıların saklı payları ihlal edilmiş olabilir. Feragat eden ve mirasçıları, alacaklılara karşı feragat için ölümünden önceki beş yıl içinde miras bırakandan almış oldukları karşılıktan, mirasın açılması anındaki zenginleşmeleri tutarında sorumludurlar (TMK m.530). Saklı paylı mirasçılar ödenen bu ivazın saklı payları ihlal eden kısmının tenkisini talep edebilir (TMK m.565/b.II). Saklı payı “Yasal Mirasçıların Mirastan Feragatinden Yararlanacak Kişilerin Tespiti ve Feragatin Hükümden Düşmesi”, İNÜHFD, 2019, C. 10, S. 1, s. 241 vd. 33 Kocayusufpaşaoğlu, s. 304; Oğuzman, s. 169; Dural/Öz, s. 205; Piotet, bu durumda, feragat edenin bulunduğu zümredeki (paranteldeki) mirasçılara kalması konusunda tarafların anlaştığını ifade etmektedir. Bkz. Piotet, § 28, s. 185. Detaylı bilgi için bkz. Kocayusufpaşaoğlu, s. 304; Antalya, Feragat, s. 178; Öztan, s. 276; Eren/Yücer Aktürk, s. 191. 34 Kocayusufpaşaoğlu, s. 304. 35 Ertaş, s. 2904.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1