23 TBB Dergisi 2024 (170) Mustafa ŞAHİN Maddenin ikinci fıkrası, kural dışına çıkmak isteyen eşleri düzenlemektedir. Buna göre eğer eşler kendi soyadlarını kurulacak evlilik birliği içerisinde korumaktan ziyade içlerinden birisinin evlenmeden önceki soyadını tercih edebilirler. Dikkat edilirse burada iki ayrı alt başlık karşımıza çıkmaktadır. Birincisi, ZGB’de farklı cins evlenme zorunluluğunun olmamasından dolayı “kadın – erkek” ifadesi kullanılmamıştır. Diğer yönü ise “kadın – erkek” veya “aynı cinsler” arasında herhangi birisinin üstünlüğüne yer vermemiştir. Kısaca aynı cinsten kişilerin beraberliğinin Türk Hukukunda kabul edilmediği gerçeği karşısında kadın – erkek açısından baktığımızda, “erkeğin soyadı” kullanılır, kadın isterse kendi soyadını da erkeğin soyadı önünde kullanabilir şeklinde bir “erkek baskın” hükmün olmadığı görülmektedir. Bu fıkraya uygun karar alan eşler, taraflardan birinin soyadını “aile soyadı” olarak belirlemiş olacaktır. Daha önce de belirttiğimiz üzere, AİHM kararlarında da belirtildiği üzere elbette her devletin secere, soy sistemi kendi içerisinde saygı duyulmayı hak etmektedir. Sonuç kısmına geçmeden bir kez daha kişisel görüşümüzü yeri gelmişken belirtmek isteriz. “Millet” bilinci olmayan devletlerde elbette bir soy sisteminin devamlılığı Kanun Koyucu için önem arzetmiyor olabilir. Ancak, kişisel kanaatimiz bu noktada Türk Milleti’nin tarihten gelen köklü geleneğinin korunması yönündedir. Bu sebeple aile, devlet ve millet yapılarının yok edilmeye çalışıldığı günümüzde, “çağdaş” gibi sunulan görüşleri tartışmaksızın Türk hukuk sistemine aktarmamız geri dönüşü olmayan zararlara yol açabilecektir. Elbette bireysel hak anlamında kadının soyadına ilişkin gelişmeleri hukukumuza derhal işlemeliyiz. Fakat bunlar yapılırken soybağı sistemi yok edilecek seviyeye getirilmemelidir. Maddenin son fıkrasında temel kuralın (Fıkra I’in) belirlenmesi halinde yani eşler kendi soyadlarıyla evliliğe devam etmek istiyorlarsa doğacak çocukların soyadının eşlerden hangisinin soyadı olacağını nüfus idaresine bildirmelerinin gerekliliği belirtilmektedir. Anglo – Sakson hukuk sisteminde işte bu noktada eşlere yeni evliliklerinde tamamen yeni bir soyadı kullanabilmeleri imkanı da getirilmiştir.69 69 Güngören Bulgan, s. 24.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1