Türkiye Barolar Birliği Dergisi 171.Sayı

105 TBB Dergisi 2024 (171) Osman Gazi ÜNAL CGTİHK’nin 105/A maddesinin f. 4’deki düzenleme uyarınca adli para cezasının ödenmemesi nedeniyle hapse çevrilen hükümlüler denetimli serbestlik tedbirinden yararlanamayacaktır.62 Geçici Madde 9 f. 5 adli para cezalarına mahkûm olan, kamuya yararlı bir işte çalışma yükümlülüğünü yerine getirmeyen ve bunun sonucunda tazyik hapsine çevrilen hükümlüler bakımından Covid-19 salgın hastalığı dolayısıyla bir izin imkanı getirmiştir. Geçici Madde 10 hükmünde ise bahse konu bu hükümlülerle ilgili bir düzenleme yoluna gidilmemiştir. Dolayısıyla 31.07.2023 tarihi itibarıyla adli para cezasının ödenmemesi sonucu tazyik hapsine çevrilen hükümlüler açık ceza infaz kurumuna dönmek zorundadır.63 Geçici Madde 10 hükmünde bu hükümlülerin de denetimli serbestlikten yararlanmalarına dair bir düzenleme yer almış olsaydı, kamu yararına çalışma yükümlülüğünün bir anlamı olmayacak ve dolayısıyla adli para cezalarının etkinliği de zedelenmiş olacaktı. Adli para cezalarına af anlamına gelebilecek bir düzenlemenin ihdas edilmemesi kanaatimizce isabetli olmuştur. Hapis cezasına mahkûm olan hükümlülerin Geçici Madde 10 f. 2 uyarınca izinli sayılmalarının devam edeceği nazara alındığında, adli para cezasının ödenmemesi ve kamuya yararlı bir işte çalışma yükümlülüğünün yerine getirilmemesi sonucu hakkında tazyik hapsi öngörülen hükümlünün, izinin devamından yararlanamamasının adil olmadığı ileri sürülebilir. Fakat Geçici Madde 10 f. 2 kapsamına dahil olan hükümlüler hakkında, hapis cezası mahkumiyetinin kanuni sonuçlarının devam edeceği aşikardır. Kanun koyucu, adli para cezasının ödenmemesi sonucu kamu yararına çalışma yükümlülüğünün uygulanmamasını gerektiren istisnai bir hüküm getirebilir. Örneğin, 5941 sayılı Çek Kanunu’nun 5. maddesinin f. 11’de bu istisna hükmü yer almaktadır.64 Çekin karşılığının bu62 Esasında bu hükmü, adli para cezasının miktarına tekabül eden kamuya yararlı bir işte çalıştırılma yükümlülüğünün yerine getirilmemesi sonucu tazyik hapsine çevrilen olarak anlamak gerekir. Neticede 6545 sayılı Kanun’un getirdiği düzenlemeler çerçevesinde, adli para cezasının ödenmemesi sonucu doğrudan tazyik hapsi uygulamasına gidilemeyecektir. Bu çerçevede doktrinde CGTİHK 105/A maddesi f. 4’ün hatalı bir şekilde düzenlendiğine dikkat çekilmektedir. Koca/ Üzülmez, Genel Hükümler, s. 640. 63 Adli para cezası infaz sürecinde hapis cezasına çevrilmişse bu cezaların infazı doğrudan açık ceza infaz kurumlarında yerine getirilecektir (CGTİHK m. 14, f. 2-c; ACİKAY, m. 5, f. 1-ç). 64 Doktrinde ödenmeyen adli para cezasının hapse çevrilmesinin, iyi bir çözüm

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1