Türkiye Barolar Birliği Dergisi 171.Sayı

107 TBB Dergisi 2024 (171) Osman Gazi ÜNAL leme yapılmadığı yukarıda belirtilmişti. Dolayısıyla Çek Kanunu’nun 5. maddesinin f. 11 kapsamındaki hükümlülerin, 31.07.2023 tarihi itibarıyla iznin bitimini takip eden 15 gün içerisinde açık ceza infaz kurumlarına geri dönmeleri zorunluluk arz etmektedir (Geçici Madde 10 f. 1).67 Başka bir anlatımla bu kısma dahil olan hükümlülerin izinden dönme yükümlülükleri bulunmaktadır. VI. GEÇİCİ MADDE 10 HÜKMÜNÜN İNFAZ HUKUKU SİSTEMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 15.08.2016 tarihli 671 sayılı KHK ile getirilen, 09.11.2016 tarihli 6757 sayılı Kanun’un 28. maddesiyle aynen kabul edilen ve 7242 sayılı Kanun’un 52. maddesiyle değiştirilen Geçici Madde 6 ve yine 7242 sayılı Kanun’un 53. maddesiyle getirilen Geçici Madde 9 hükümleri Covid-19 salgın hastalığın yaratmış olduğu pandeminin ürünüdür.68 Bu düzenlemeler çerçevesinde hükümlüler daha erken açık ceza infaz kurumlarına ayrılabilme ve denetimli serbestlik tedbirinden yararlanabilme imkanına kavuşmuş ve izin müessesesine tabi tutulmuşlardır.69 Bu düzenlemelerin ceza infaz kurumlarındaki hükümlü sayısını azalttığı açıktır70. Ancak bu geçici çözümlerin önümüzdeki üç yıl içe67 ACİKAY’ın 8. maddesinin f. 2-ç hükmüne göre, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu gereğince verilen hapsen tazyik veya tazyik hapisleri dışında, diğer kanunlarda düzenlenen tazyik, disiplin veya zorlama hapislerinin tamamı kapalı kurumlarda infaz edilecektir. Yönetmelik’teki bu düzenleme uyarınca bunların infazının kapalı kurumlarda yerine getirileceği oldukça açıktır. Aras/Güverçin, s. 139; İlk bakışta Çek Kanunu’nun 5. maddesinin f. 11’deki düzenleme kapsamındaki hükümlülerin de kapalı ceza infaz kurumunda kalabileceği akla gelse de, buradaki tazyik hapsinin adli para cezasından çevrilen bir hapis olduğu dikkate alındığında bu kapsamdaki hükümlülerinin infazının açık ceza infaz kurumunda gerçekleşeceği açıktır. Nitekim Yönetmelik (ACİKAY, m. 5, f. 1-c) bu durumu hüküm altına almıştır. 68 Her ne kadar ilgili düzenlemeler Covid-19 salgın hastalığının yaratmış olduğu pandeminin ürünü olsa da bütün düzenlemelerin bununla ilgili olmadığı açıktır. Amaçlanan husus ceza infaz kurumlarının doluluk oranlarını indirmektir. Salgın hastalık, bu düzenlemelerin kısa bir süre içerisinde kabul edilerek yürürlüğe konulmasına gerekçe oluşturmuştur. Bkz. Genç, s. 519. 69 Konuya ilişkin ayrıntılı bilgiler için bkz. Atalay, s. 1245 vd. 70 Hatta 7242 sayılı Kanun’un getirdiği değişikliklerin; özellikle denetimli serbestlik kurumuna zarar verdiği, kurumun getiriliş amacıyla bağdaşmayacağı ve cezaevlerinin boşaltılması aparatı olarak ele alındığı yönünde eleştiriler getirilmiştir. Bkz. Özbek, İnfaz Hukuku, s. 405.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1