110 Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’a Getirilen Geçici Madde 10 Hükmü Üzerine Bir İnceleme betli olarak belirtildiği üzere CGTİHK’nın 105/A maddesi, bütünüyle kaldırılmalıdır.81 Ceza infaz kurumlarının aşırı doluluğunun aslında en büyük nedeni ceza miktarlarının gerçekten fazla oluşudur. Kaldı ki ceza miktarları özellikle bazı suçlar bakımından artırıldığı görülmektedir.82 Gerçekten hapis cezalarının alanının daraltılması “suçla mücadele edilmediği” anlayışını ortaya çıkarmaktadır ve ceza miktarlarının fazla oluşu topluma daha cazip gelmiştir. Ceza miktarlarının arttırılması suçla mücadelenin yapıldığı algısını pekiştirmektedir. Fakat bu algı ceza infaz kurumlarının doluluk oranlarını artırarak hapis cezalarının infazını mümkün hale gelmeyecek bir noktaya doğru ilerletmektedir. Karşılaşılan bu durum, ceza infaz kurumlarından ayrılmayı kolay hale getiren “arka kapı” stratejisini gündeme getirmektedir. “Ön kapı” stratejisi ceza infaz kurumlarına girişleri ele alırken, arka kapı stratejisi hükümlülerin ceza infaz kurumundan gönderilmelerini konu edinmektedir.83 Ön kapı stratejisi bağlamında ceza miktarları yüksek olunca infaz kurumlarındaki doluluk oranının azaltılması adına arka kapı stratejisine başvurulmaktadır.84 CGTİHK’ya getirilen geçici maddeler de bu arka kapı stratejisinin bir ürünüdür. Fakat bu strateji geçici bir çözüm yaratmakta ve sorunun esas olarak giderilmesine katkı sunmamaktadır.85 Sürekli bir şekilde geçici maddeler ihdas ederek sorunu derecede güçleştirmektedir. Bkz. Genç/Ünal, s. 79; Kanaatimizce CGTİHK’ya getirilen geçici maddeler de denetimli serbestlik tedbirini zorlayarak başka alternatif kurumların uygulanmasını geçici surette devre dışı bırakmaktadır. 81 Özgenç/Sözüer/Koca, s. 5, 6; Koca/Üzülmez, s. 645. 82 Ayrıntılı bilgi için bkz. Özgenç/Sözüer/Koca, s. 13 vd. 83 Ceza infaz kurumlarında kapasitenin oldukça dolu olması nedeniyle meselenin çözülmesi bağlamında üç bakış açısı ortaya çıkmaktadır. Bunlardan birincisi yeni binalar inşasıyla kapasiteyi artırma, ikincisi toplu aflar ve daha erken salıverilmeye hizmet eden arka kapı stratejisi ve üçüncüsü ise hürriyeti bağlayıcı cezaların sayısını ve miktarlarını azaltma yönünde ön kapı stratejisidir. Bkz. Demirbaş, s. 476. 84 Karabulat, s. 327, 407, 436, 455. 85 Getirilen her düzenlemeyle hükümlü sayısında yalnızca kısa bir süre azalma meydana gelmiş ve hemen akabinde sayı yükselmiştir. Örneğin, CGTİHK’ya getirilen Geçici Madde 6 hükmü uyarınca denetimli serbestlik tedbirindeki 1 yıllık sürenin 3 yıla çıkarılarak CGTİHK 105/A maddesinin uygulama alanı daha da genişletilmiştir. 31.12.2015 tarihi itibarıyla infaz kurumlarında bulunan hükümlü statüsündeki 152.869 kişi, 671 sayılı KHK’nın 17.08.2016’da yürürlüğe girmesiyle birlikte 01.11.2016 tarihinde 129.291 kişiye kadar gerilemiştir. Bu genişletmeye rağmen
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1