Türkiye Barolar Birliği Dergisi 171.Sayı

275 TBB Dergisi 2024 (171) Vural SEVEN tarihli “Zorunlu Deprem Sigortası Kapsamında Doğal Afet Sigortaları Kurumu Tarafından Yapılacak Avans Ödemelerine İlişkin Genelge”sinde yer alan 1. ve 2. örneklerde sigorta başlangıç tarihleri 25.11.2022 tarihi öncesinde olmasına rağmen örneklerde sigorta bedellerinin yükseltilmediği açıktır. Ayrıca 5. ve 6. örneklerde de açıkça prim farkı ödenmek koşuluyla teminat artış zeyli yapılmasına da vurguda bulunulmuştur. Bu kapsamda tarife artışının otomatik olarak uygulanacağını kabul etmek, yargı/hakem kararıyla adeta idarenin yerine geçerek idari işlem niteliğinde karar vermek anlamına gelir. Verilecek böyle bir karar; Anayasa’nın 125. maddesinin dördüncü fıkrasına açıkça aykırı olacaktır. Anayasa’nın 125. maddesine göre yargı yetkisi, idarî eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olup, hiçbir surette yerindelik denetimi şeklinde kullanılamaz. Zorunlu Deprem Sigortası yapmak ile görevli olan DASK’ın zeyilname düzenlenmeksizin ve ek prim alınmaksızın değişen tarifeye göre otomatik olarak ödeme yapacağına ilişkin hukuki bir dayanak olmamasına rağmen, mahkemeler ve hakemler tarafından idari eylem ve işlem niteliğinde veya takdir yetkisini kaldıracak şekilde karar verilmesi Anayasa’nın 125. maddesinin dördüncü fıkrasına aykırıdır. Ayrıca, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 18. maddesinde SEDDK’nın düzenleyici işlem yapabileceği açıkça hüküm altına alınmıştır.26 Ayrıca anılan Kararname’nin 19. maddesinde de sigortacılık ve özel emekliliğe ilişkin olarak Bakanlık’a, kapatılan Sigortacılık Genel Müdürlüğü’ne ve Sigorta Denetleme Kurulu Başkanlığı’na yapılan atıfların Kurum’a, Bakan’a yapılan atıfların Kurul’a yapılmış sayılacağı belirtilmiştir.27 26 Düzenleme yetkisi Madde 18- (1) Kurum, bu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ve ilgili diğer mevzuat uyarınca görev, yetki ve sorumluluk alanına giren konularda Kurul kararıyla düzenleyici işlemler yapabilir. 27 Atıflar Madde 19- (1) Bu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde yer alan görev ve yetkiler kapsamında diğer mevzuatta sigortacılık ve özel emekliliğe ilişkin olarak Bakanlığa, kapatılan Sigortacılık Genel Müdürlüğüne ve Sigorta Denetleme Kurulu Başkanlığına yapılan atıflar Kuruma, Bakana yapılan atıflar Kurula yapılmış sayılır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1