Türkiye Barolar Birliği Dergisi 171.Sayı

36 Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında 6284 Sayılı Kanunda Düzenlenen Tedbir Kararları ve Zorlama Hapsi amiri tarafından verilen tedbir kararı şiddet uygulayana bir tutanakla derhal tebliğ edilir.117 Tedbir kararının tebliğ edilememesi, kararın uygulanmasına engel oluşturmaz.118 Koruyucu tedbir kararlarının, şiddet mağdurunu korumaya yönelik olması sebebiyle şiddet failine yükümlülük yüklemediğinden, kararın uygulanması için şiddet failine tebliğ edilmesi şart değildir. Ancak tedbir kararının tebliğ edilmemesi, karara karşı iki haftalık itiraz süresinin başlamaması sonucunu doğuracaktır. Bu durumda karara karşı itiraz süresi, tedbir kararının herhangi bir şekilde öğrenilmesi veya tebliğ edilmesinden itibaren başlayacaktır.119 Tedbir veya tefhim işlemlerinde, tedbir kararına aykırı davranılması halinde zorlama hapsine tabi tutulacağının da belirtilmesi gerekir.120 6284 sayılı Kanun kapsamında verilen tedbir kararları itiraz kanun yoluna tabidir. Buna göre, tedbir kararlarına karşı, kararın tefhim ve tebliğ tarihinden itibaren iki hafta içinde Aile Mahkemesi hakimine itiraz edilebilir. İtirazı inceleyen mahkeme bir hafta içinde karar verir. Hâkim verilen tedbir kararının kaldırılmasına, değiştirilmesine veya aynen devamına karar verebilir. İtiraz hakkında duruşma yapılmaksızın karar verilir ancak hâkimin gerekli görmesi halinde ilgililer dinlenebilir. İtiraz üzerine verilen karar kesindir.121 Tedbir kararları, zorlayıcı ve bağlayıcı kararlardır. Önleyici tedbir kararlarının, şiddet uygulayan tarafından ihlal edilmesi halinde, şiddet uygulayan hakkında zorlama hapsi yaptırımı öngörülmüştür.122 5. 6284 sayılı Kanun Kapsamında Verilen Tedbir Kararları ile ilgili Anayasa Mahkemesi Kararlarının Değerlendirilmesi İnsan hakları bireyin yalnızca insan olmasından kaynaklanan herkes için eşit, vazgeçilmez ve devredilmez haklardır. Bu nedenle insan hakları bireylere ve devlete pozitif ve negatif yükümlülükler yüklemektedir. Bireyler, Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru yolunu kullanarak Anayasa ile temin edilen temel hak ve özgürlüklerinin 117 Yağcıoğlu, a.g.m., s. 951; Günay, a.g.m., s. 675, Söylemez, a.g.m., s. 141. 118 Yağcıoğlu, a.g.m., s. 953; Söylemez, a.g.m., s. 141. 119 Uğur, a.g.m., s. 354. 120 Uğur, a.g.m., s. 354; Günay, a.g.m., s. 675. 121 Yağcıoğlu, a.g.m., s. 951; Söylemez, a.g.m., s. 141; Günay, a.g.m., s. 676. 122 Günay, a.g.m., s. 651.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1