41 TBB Dergisi 2024 (171) Dilan CAN BAYHAN Anayasa Mahkemesi yapmış olduğu değerlendirmede, 6284 sayılı Kanun uyarınca koruyucu tedbir kararı verilirken kanunda herhangi bir delil veya belge aranmayacağı düzenlense dahi önleyici tedbir kararları bakımından, temel hak ve özgürlükleri kısıtlayıcı niteliğe sahip olduğu için şiddete maruz kalındığına veya maruz kalma tehlikesi bulunduğuna dair olguların varlığının gerektiğini belirtmiştir. Buna göre, tedbir kararları ile kişinin vücut dokunulmazlığı ve yaşam hakkının korunması amaçlansa dahi diğer taraftan önleyici tedbir kararları ile kişinin hak ve özgürlüklerine önemli ölçüde sınırlama getirileceğinden, tarafların hak ve özgürlükleri arasındaki dengenin gözetilmesi gerekir. Önleyici tedbir kararı verilirken aciliyet unsuru bulunduğundan ötürü, şiddet unsurunun varlığına dair kanaatin nasıl oluştuğunun açıklanması bakımından, gerekçeli karar hakkının temel esaslarına zarar vermeyecek şekilde daha esnek bir yaklaşım usulünün benimsenebileceği belirtilmiştir. Bununla birlikte, aciliyet unsurunun ortadan kalktığı itiraz aşamasında ise mahkemenin, tek taraflı iddialara dayanılarak verilen tedbir kararının yerindeliğini, öne sürülen beyan ve deliller ışığında hak ve menfaat dengesi gözetilerek değerlendirmesi gerektiğini belirtmiştir. Anayasa Mahkemesi vermiş olduğu kararda, itiraz mercinin vermiş olduğu kararda, başvurucunun itirazında belirttiği bilgi ve beyanlar ve dinlenmesini talep ettiği tanıklar hakkında bir hususa değinilmemesi, gerekçesiz olarak verilen tedbir kararına yapılan itirazın hangi gerekçe ile reddedildiğine dair asgari düzeyde dahi bir açıklama yapılmamış olması nedenlerinden ötürü gerekçeli karar hakkının ihlal edildiği kararını vermiştir. (Salih Söylemezoğlu, B. No: 2013/3758, 6/1/2016)136 Anayasa Mahkemesi 22.09.2022 tarihli Murat Demircan başvurusunda da tedbir kararı verilirken, ilk derece mahkemesince esasa ilişkin gerekçe bulunması durumunda itiraz mercinin bu karara atıf yapmak suretiyle değerlendirme yapması makul görülse dahi, ilk derece mahkemesince verilen kararda gerekçe bulunmaması halinde başvurucu tarafından yapılan itirazın, itiraz merci tarafından gerekçeli olarak karşılanması gerektiğini belirtmiştir. Bu nedenle gerekçeli karar hakkının ihlal edildiği kararını vermiştir. (Murat Demircan, B. No: 2019/37343, 22/9/2022)137 136 https://kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ (e.t. 03.01.2024) 137 https://kararlarbilgibankasi.anayasa.gov.tr/ (e.t. 03.01.2024)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1