75 TBB Dergisi 2024 (171) Osman Gazi ÜNAL etmektedir. Başka bir anlatımla arada konuyla bağlantısı az olan bir başka düzenlemeye yer verilmiştir. Bu durum da teknik açıdan iki fıkra arasındaki irtibatın olmayışını gündeme getirmektedir. Fakat yorum yoluyla maddenin f.1. ve f.3 hükümlerini birlikte düşünmek mümkündür. 2- Yükümlülüğün Yerine Getirilmemesi Hali Hükümlü sadece infaz kurumunda değil, bilakis izin kullandığı -yani infaz kurumu dışında bulunduğu- sırada da iyi halli olması gerekmektedir.12 Ne de olsa izinde geçirilen süreler de hükümlülükte geçmiş sayılır (CGTİHK m. 93, f. 1) Bu bakımdan bu yükümlülüğün gereklerine riayet etmek iyi halli olmanın tespitinde önemlidir. İzinden dönme yükümlülüğünün yerine getirilmemesi halinde CGTİHK’nın 97. maddesinin uygulanacağı noktasında herhangi bir kuşku bulunmamaktadır. Madde hükmü, TCK’nın 292. maddesindeki hükümlünün ve tutuklunun kaçması suçuna atıf yapmaktadır. Buna göre izinden dönme yükümlülüğünü 15 gün içerisinde yerine getirmeyen veya 15 günlük sürenin bitiminden iki günden fazla bir süre geçtikten sonra dönen hükümlüler bu suçtan dolayı cezalandırılır. Etkin pişmanlık hükümleri (TCK m. 293) saklı olup bu hükümlüler hakkında bir daha özel izin verilmeyecektir (CGTİHK m. 97, f. 3). Bu kapsamdaki hükümlüler artık Geçici Madde 10 hükmünden de yararlanamayacaktır. Salgın hastalık, doğal afet, savaş veya seferberlik durumunda izinden dönmeyen veya geç dönen hükümlülere yönelik özel bir zorunluluk hali CGTİHK’nın 97. maddesi f. 1’de belirtilmiştir. Ancak Covid-19 salgın hastalığının etkisinin minimize edilmesi suretiyle hükümlüler, bu gerekçe ile zorunluluk halinden yararlanamayacaktır. Başka bir ifadeyle artık Covid-19 salgın hastalığı, izinden dönme yükümlülüğünü ortadan kaldırmayacaktır.13 İzinden dönme yükümlülüğünün yerine getirilmemesi, CGTİHK 105/A maddesi f.6-a’da yer alan açık ceza infaz kurumuna gönde12 Erdoğan, s. 1077. 13 Doktrinde yer alan bir görüşe göre, maddede geçen “salgın hastalık …. durumunda” ifadesi salgının sürmesi olarak algılanmamalı, bunun yerine izin süresi sonunda hükümlünün ceza infaz kurumuna dönmesini engelleyen somut bir sebep olarak görülmelidir. Bkz. Ersan Şen/Beyza Başer Berkün, Koşullu Salıverilme Denetimli Serbestlik ve Ceza İnfaz Sorunları, 5. baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022, s. 335.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1