Türkiye Barolar Birliği Dergisi 171.Sayı

87 TBB Dergisi 2024 (171) Osman Gazi ÜNAL Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği”34 (ACİKAY) olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bahse konu fıkra hükmünün uygulanmasında bu hem CGTİHK’nın 14. maddesine hem de Yönetmelik hükümlerine başvurulacaktır. Örneğin, Geçici Madde 10 f. 6’da hükümlünün iyi halli olmasının yer almaması bir eksiklik teşkil etmemektedir. Çünkü bahse konu 14. maddenin f. 3’te ve Yönetmelik’in 6. maddesinde açık ceza infaz kurumuna ayrılacak hükümlülerin iyi halli olmaları gerektiğine vurgu yapılmıştır. Bu durumda idare ve gözlem kurulunun hükümlünün iyi halli olduğunun tespiti yönünde bir karar vermesi gerektiği aşikardır. Öte yandan Geçici Madde 10 hükmünün uygulanabilmesinde Yönetmelik’teki olumsuz şartların da yer almaması gerektiği belirtilmelidir. Örneğin, kapalı ceza infaz kurumundan firar edenler ile açık ceza infaz kurumlardan ikinci kez firar etmiş olanların, firar tarihinden önce kesinleşmiş olan cezaları kapalı ceza infaz kurumunda infaz edilir (CGTİHK m. 14, f. 5-a; ACİKAY m. 8, f. 2-c). Bu örnekteki hükümlüler Geçici Madde 10 hükmünden yararlanamazlar.35 Nitekim Kanun koyucu tarafından tehlikeli görülen bu hükümlüler, kapalı ceza infaz kurumuna alınmakta ve denetimli serbestlik tedbirinden yararlanmalarına da mâni olunmaktadır.36 Doğrudan açık ceza infaz kurumuna ayrılacak hükümlüler dışında kapalı ceza infaz kurumundan açık ceza infaz kurumuna ayrılmada yetkili makam olan idare ve gözlem kurulunun (CGTİHK m. 14, f. 3; ACİKAY m. 10) takdir yetkisini haiz olduğu belirtilmelidir.37 Fıkra hükmünde yer alan “…ayrılabilir” ifadesinden hareketle idare ve göz34 28399 RG, 02.09.2012. 35 Buna karşılık açık ceza infaz kurumundan bir defa firar etmiş olanların tekrar açık ceza infaz kurumuna geçebilmeleri için Yönetmelik’in 13. maddesinin f. 2’deki şartların gerçekleşmesi gerekir. Buna göre, hücreye koyma disiplin cezasının infaz edilip kaldırılmasından itibaren Yönetmelikte aranan diğer şartlara uyduğu ve bir daha firar etmeyeceği değerlendirildiği takdirde, hükümlü açık ceza infaz kurumuna ayrılabilecektir. Bu hüküm uyarınca disiplin cezasından kaldırılmasının akabinde hükümlünün bir daha firar etmeyeceği konusu da değerlendirmeye tabidir. Bkz. Aras/Güverçin, s. 113; O halde 31.07.2023 tarihinden önce Yönetmelik’teki bu şartlar yerine gelmişse bir defa firar eden hükümlünün Geçici Madde 10 hükmünden yararlanabilmesinin önünde bir engel bulunmamaktadır. 36 Faruk Turhan/Abdurrahim Altıkat, “Yeni Bir Ceza İnfaz Usulü Olarak Denetimli Serbestlik ve Bu Usulden Yararlanma Şartları”, Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2012, C.2, S.2, s. 22. 37 Turhan/Altıkat, s. 20.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1