Türkiye Barolar Birliği Dergisi 172.Sayı

141 TBB Dergisi 2024 (172) Onur GÜRER düşündüğü ve hizmetten elde ettiği faydayı maksimize etmeye çalışan bir yaklaşım içerisinde olduğu bir sistemi anlatmak için Yeni Kamu İşletmeciliği kavramını kullanmaktadır.70 Kamu tercihi teorisini savunanların, piyasa güçlerinin yokluğu nedeniyle kamu kurumlarının gerekenden daha fazla hizmet sunumunda bulunarak israfa yol açtığı gerekçesiyle kamu hizmetinin dünya pazarının bütünleyici parçası haline gelmesini istedikleri iddia edilmektedir.71 Bu yaklaşım; kamu hizmetinin özel kişiler tarafından yürütülmesinin sosyal bedellerinin olması, eşitsizlikleri ve yolsuzluğu artırması gerekçesiyle eleştirilmektedir.72 Kamu hizmetinin amacı böyle olduğu zaman, yurttaşların müşteri haline getirilmesi çok daha kolay olmaktadır. Yurttaşlara müşteri olarak yaklaşmak, kamu yerine özel, devlet yerine piyasa, kolektif yerine birey kavramlarının geçmesini sağlamaktadır.73 Ayrıca kamu hizmetinin rekabet bazlı sunumunun; Avrupa’nın önemli bir bölümündeki refah devleti uygulamalarını zedelediğine,74 maliyetlerin artmasına, manipülasyona, hizmetin kalitesinin düşmesine, rant merkezli yaklaşımlar nedeniyle ek maliyetler yarattığına ilişkin önemli ipuçları da elde edilmiştir.75 C. Muhafazakâr Partinin İktidara Gelmesi ve Birleşik Krallık’ta Kamu Hizmetinin Piyasaya Açılması 1973-1979 Petrol Krizleri, kapitalist devletlerin yaklaşık otuz yıldır uyguladığı keynesyen uygulamaları erozyona uğratmıştır. 1974 yılının şubat ve ekim aylarında yapılan Birleşik Krallık Genel Seçimlerinin ikisini de İşçi Partisi kazanmıştır. 1978 yılının kasım ayındaki Ford Motor Şirketi’nde iki ay süren, kazanımla sonuçlanan grevi izleyen sağlık çalışanlarının ve diğer kamu görevlilerinin grevi Hoşnutsuzluk Kışını tetiklemiş, Margaret Thatcher liderliğindeki Muhafazakâr 70 Denhardt/Denhardt, s. 10. 71 Whitfield, s. 21-22. 72 Ibid., s. 21. 73 John Clarke/Janet Newman/Nick Smith/Elizabeth Vidler/Louise Westmarland, Creating Citizen Consumers: Changing Publics & Changing Public Services, Sage Publications, London, 2007, s. 17. 74 Nistor, s. 139. 75 OECD, Together Better for Public Services: Partnering Citizens and Civil Society, OECD Publishing, Paris, 2011, s. 26-27.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1