Türkiye Barolar Birliği Dergisi 172.Sayı

144 Birleşik Krallık’ta Kamu Hizmetinin Tarihsel Dönüşümü ise 10 kat artmıştır.87 Özellikle demiryollarının özelleştirilmesi; sadece bilet fiyatlarının artmasına değil ölümlü kazalara, personelin çok çalıştırılması nedeniyle hastalık ve ölüm vakalarının artmasına, kısacası hizmetin kötü işlemesine yol açmıştır. Bu gelişmelerin sonucunda 2015 Birleşik Krallık Genel Seçimleri öncesinde İşçi Partisi seçim programına, devlete ait bir demiryolu şirketinin kurulup sistemle uyumlulaştırılmasını almışken,88 Yeşiller Partisi programında, demiryollarının bütünüyle devletleştirilmesini savunmuştur.89 Bürokratik eksiklikler ve devletin karakteri olduğu iddia edilen tekelci yapı, Birleşik Krallık’ta geniş çapta gerçekleştirilen özelleştirmelerin ideolojik altyapısını oluşturmuş, piyasa mekanizmasının yaygınlaştırılması ve sözleşmelerle özel hukuk kişilerinin hizmet görmeye başlaması,90 Muhafazakâr Parti yöneticileri tarafından Birleşik Krallık’ta sosyalizmin son izlerinin silinmesi retoriğine dayandırılmıştır.91 Genel olarak, kamu hizmeti sunulurken piyasalaştırma yöntemine başvurulması, fakat ilgili alanın rekabete açılmaması haklı olarak çelişkili bulunmaktadır.92 Bu durumun sonucu olarak devlet tekelleri yerine özel tekellerin oluşturulduğu belirtilmektedir.93 Dolayısıyla rahatsız olunan olgunun tekelleşme değil devlet mülkiyeti ve kamu hizmetinin devlet tarafından yürütülmesi olduğunu belirtmek gerekir. Aslında kamu hizmeti imtiyazında da benzer bir durum söz konusudur. İmtiyazı alan özel hukuk kişisinin zenginleşmesi; piyasa ilişkilerinde riske dayanılarak elde edilmiş bir kârın değil girişim özgürlüğü87 Ibid., s. 169-170. 88 https://www.passengertransport.co.uk/2014/06/labours-dor-idea- %E2%80%98costly-and-ill-thought-through%E2%80%99/,Erişim Tarihi: 21.1.2024. 89 https://www.greenparty.org.uk/news/2013/06/26/bring-railways-backinto-public-hands-to-save-a-billion-a-year,-urges-caroline-lucas, Erişim Tarihi: 21.1.2024. 90 Kamu hizmetinin sözleşmelerle yürütüldüğü durumlarda sözleşmeci özel hukuk kişisi, finansmanı sağlayan devletle yurttaş arasında adeta bir arabulucu olarak davranmaktadır. Philip H. Jos/Mark E. Tompkins, “Keeping It Public: Defending Public Service Values in a Customer Service Age”, Public Administration Review, C. LXIX, S. 6, 2009, s. 1078. 91 Damien Grimshaw/Steve Vincent/Hugh Willmot, “Going Privately: Partnership and Outsourcing in UK Public Services”, Public Administration, C. LXXX, S. 3, 2002, s. 477-478. 92 Çal, s. 114. 93 Ibid., s. 128; Doherty/Horne, s. 10.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1