150 Birleşik Krallık’ta Kamu Hizmetinin Tarihsel Dönüşümü lanmasına yol açacaktır.128 Birleşik Krallık’ta kamu hizmeti konusunda yaşanan gelişmeler, bu iddialı söylemin dayanaksızlığını göstermiştir. Yukarıda bahsettiğimiz, Muhafazakâr Parti tarafından başlatılan ÖFG, KÖO ismiyle129 İşçi Partisi iktidarında da yaygın olarak uygulanmaya devam etmiştir.130 Yurttaşların müşteri olarak görülmesi anlayışı da değişmemiştir. Aslında yurttaşları sadece müşterilerden oluşan bir toplam olarak varsaymak, devlet-yurttaş arasında kendisine özgü ilişki biçimleri nedeniyle mümkün değildir.131 Fakat bu gerçeğin, yönetenlerin algısını çok sınırlı bir biçimde değiştirdiği söylenmelidir. Ayrıca bu dönemde devletin ve özel sektörün yanında, idareden bağımsız ve kendi kendini yöneten, kâr amaçlı olmayan, hayırseverlik veya gönüllülük temelinde inşa edilen bir unsur olarak üçüncü sektörün132 hizmet yürütmesinin, geçmişe oranla daha sık rastlanan bir durum hâline gelmiştir. Blair Hükümeti 1999 yılının mart ayında, Birleşik Krallık’taki kamu hizmeti uygulamasını ve bunun geleceğini çözümleyen bir rapor133 yayımlamıştır. Rapora göre kamu hizmetinin iyileştirilmesi için oluşturulacak programın merkezinde; yurttaşların ve işletmelerin kamu hizmeti konusunda daha talepkâr hâle gelmesi ve kısa vadeli çözümlerle bu taleplerin karşılanmasında zorluklar yaşanması nedeniyle uzun vadeli politika oluşturma, yedi gün yirmi dört saat ulaşılabilir, kullanıcıların talebine cevap verebilen kamu hizmetinin esnek hale getirilmesi, maliyetleri kontrol etmek ve iyi fikirleri paylaşmak için yenilenme kabiliyeti olan, etkili ve kaliteli kamu hizmeti sunumu, iletişim teknolojisinin gelişmesinin getirdiği fırsatların ve seçim hakkının kullanılabilmesi için bilgi çağı devleti olma ve kamu hizmetinin değerli hâle getirilmesi bulunmaktaydı.134 Raporda bulunan 128 Ibid. 129 Kee/Forrer, s. 153. 130 Whitfield, s. 6-10, Karasu, s. 172. 131 Jos/Thompkins, s. 1083. 132 Kelly, s. 1004. Birleşik Krallık’taki üçüncü sektör, Türkiye’deki kamu yararına çalışan özel hukuk kişilerine benzemektedir. 133 Raporun resmi adı Devleti Modernleştirmekti. Fakat başta Birleşik Krallık olmak üzere, Anglo-Sakson ülkelerinde hükümetin bir konu hakkındaki kapsamlı raporları Beyaz Rapor (White Paper) olarak adlandırılmaktadır. Bu raporlar 20. yüzyılın başlarına kadar Mavi Kitap (Blue Book) olarak anılmıştır. Kitabın bu renkle anılmasının tarihi, Birleşik Krallık Parlamentosu’nun kayıtlarının mavi kadife kaplı defterlerde tutulmasına kadar gitmektedir. 134 Cabinet Office, Modernising Government, The Stationary Office, 1999, s. 15-54.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1