Türkiye Barolar Birliği Dergisi 172.Sayı

152 Birleşik Krallık’ta Kamu Hizmetinin Tarihsel Dönüşümü liberal entelektüeller ise bu durumu yeni yeni kabul etmektedir. Sermaye sınıfı ise farklı bir birikim modeli için arayış içerisindedir.137 Bu yeni modelin; eskiye oranla daha korumacı olacağını, kamu hizmetinde devlete daha fazla alan bırakacağını tahmin ediyoruz. Zamana yayılacak bu yönelimin günümüzde ancak nüvelerinden bahsedilebilir. Dolayısıyla bu duruma yalnızca değinmekle yetiniyoruz. Muhafazakâr Parti-Liberal Demokrat Parti koalisyonunun neoliberalizmin krize girdiği bu dönemde kamu hizmeti konusunda iki önemli girişimi olmuştur. Bunlardan ilki 2012 tarihli Sağlık Sosyal Hizmetler Kanunudur (Health and Social Care Act). ‘90’lı yıllarda Muhafazakâr Parti döneminde sağlık konusunda bir iç piyasa oluşturulmasından ve KÖO aracılığıyla sağlık hizmetinin parçalanıp hastane binası yapımı gibi işlerin özel sektöre bırakılmasından bahsetmiştik. Bunun da ötesinde özel klinikler; Ulusal Sağlık Hizmeti kapsamına alınmış, daha kârlı alanlarda138 hizmet vermeye başlamış ve sağlık hizmetine erişim konusunda birtakım eşitsizlikler yaratılmıştır.139 Ayrıca kâr amacıyla hareket eden özel hastanelerin, kâr amacı gütmeyen üçüncü sektöre ve devlet hastanelerine göre hizmet kalitesi bakımından daha başarısız olduğu, özel hastanelerin bir bölümünün sadece ölüm riski ve aciliyeti olmayan ameliyatlarda diğerlerinden başarılı olduğu, fakat bu başarının da marjinal kaldığı belirtilmektedir.140 Sağlık hizmeti bakımından piyasada rekabetin bulunması, en azından yarışmacılığın141 söz konusu olması amaçlanmıştır.142 2012 yılındaki refor137 Martin Jacques, “The death of neoliberalism and the crisis in western politics”, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/aug/21/death-ofneoliberalism-crisis-in-western-politics, Erişim Tarihi: 21.1.2024. 138 Nick Krahler/Ian Greer, “When does Marketisation Lead to Privatisation? ProfitMaking in English Health Services After the 2012 Health and Social Care Act”, Social Science & Medicine, C. CXXIV, 2015, s. 220. 139 A.C.L. Davies, “This Time, It’s for Real: The Health and Social Care Act 2012”, The Modern Law Review, C. LXXVI, S. 3, 2013, s. 566. 140 Neena Modi/Jonathan Clarke/Martin McKee, “Health Systems Should be Publicly Funded and Publicly Provided”, British Medical Journal, C. CCCLXII, 2018, s. 2. 141 Türkçede rekabet ve yarışma kelimeleri çoğu zaman aynı anlama gelmekte ve birbirinin yerine kullanılmaktadır. İngilizcede ise competitive market ve contestable market ifadeleri arasında bir nüans bulunmaktadır. İlkinde piyasada birçok aktör bulunmakta, bunlar piyasaya giriş ve çıkışlarda serbest olarak hareket etmektedir ve rekabet keskindir. İkinci durumda ise piyasada bir veya birkaç aktör bulunmakta, rekabet daha zayıf, piyasaya giriş çıkışlarda yine bir kısıt veya engel bulunmamaktadır. 142 Davies, s. 565.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1