153 TBB Dergisi 2024 (172) Onur GÜRER ma yol açan sebebin; hükümetin, sağlık hizmeti veren Ulusal Sağlık Hizmeti birimlerinin yeterince teşvik alamadığı için bütünüyle piyasaya uyum sağlayamaması ve piyasa yönelimine başvurmak isteyen birimlerin merkezi idare tarafından kısıtlandığı düşüncesinde olması gösterilmektedir.143Reformla amaçlanan, piyasalaştırma ve özelleştirmeler aracılığıyla144 sağlık hizmetinin maliyetinin düşürülmesi145 ve açıkça ifade edilemese de sağlığa bütçeden ayrılan kaynakların azaltılmasıydı.146 Fakat rekabetçi piyasalar, fazladan işlem maliyetine yol açmakta ve bu alanlarda faaliyet yürütmek daha pahalı olmaktaydı.147 Sağlık sisteminin piyasalaştırılması, artan maliyetlerin yanında yoksul insanları korunmasız bırakmaktadır.148 Ayrıca işgücü piyasasının dinamiklerinin sağlık gibi emek yoğun kamu sektörü alanları için istikrarsızlaştırıcı olduğu da belirtilmektedir.149 Kanunla getirilen ilk önemli değişiklik, özel kuruluşların ve üçüncü sektörün, sağlık alanında faaliyet yürüten kamu kurumlarıyla rekabet içerisine girebileceği bir piyasa yapısı yaratılmasıdır.150 Ayrıca oluşturulan Denetleme Kurulu; Ulusal Sağlık Sitemi birimlerinin piyasa katılımcısı gibi hareket etmemeleri durumunda, rekabete aykırı uygulamaları engellemek için Rekabet Kanunu’nu devreye sokabilecektir.151 Bu düzenlemeler Ulusal Sağlık Sisteminin, bakanlığın işlemlerine değil rekabet hukukunun genel kurallarına tâbi olması sonucunu doğurmuştur.152 Bu durum, piyasanın hukukileştirilmesi (juridification of the market) olarak tanımlanmaktadır.153 Kanunla, sağlık hizmetinin yürütülmesi desantralize edilmiş ve çeşitli yerel birimler kurulmuştur.154 Fakat piyasalaştırmanın ve kurulan yerel birimlerin istenilen sonucu 143 Ibid., s. 566. 144 Krahler/Greer, s. 216 vd. 145 Sterckx/Cockbain, s. 232. 146 Holly Pownall, “Neoliberalism, Austerity and the Health and Social Care Act 2012: The Coalition Government’s Programme for the NHS and its Implications for the Public Sector Workforce”, Industrial Law Journal, C. XLII, S. 4, 2013, s. 424. 147 Davies, s. 566. 148 Modi/Clarke/McKee, s. 1. 149 Ibid., s. 2 150 Pownall, s. 425. 151 Stirton, s. 193; Davies, s. 566. 152 Ibid., s. 567. 153 Ibid., s. 581-585. 154 Pownall, s. 425.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1