11 TBB Dergisi 2024 (172) Recep DOĞAN gerekip gerekmediği, düzenlenecek ise bireyin hangi ayırt edici özelliklerinin hukuk düzenince korunma altına alınacağı,38 nefret suçlarının tamamının tek bir mevzuatta toplanmasının gerekli olup olmadığı (consolidation),39 nihayetinde nefret suçu kapsamında yapılacak müdahalenin düşünceyi ifade özgürlüğüne orantısız bir sınırlama getirmeksizin nasıl düzenleneceği40 hususları oluşturmaktadır.41 Tüm bu hususlar aşağıda mümkün olduğunca geniş bir ölçüde ele alınıp tartışılacaktır. II- TEMEL SORUNLAR A. Korunması Gereken Ayırt Edici Özelliklerin Tespiti Sorunu Karşılaştırmalı hukuka bakıldığında nefret suçları kapsamında, her ülkenin mevzuatında ayırt edici özelliklerden sadece bazılarının korunmaya değer “karakteristik” olarak kabul edilerek hukuk düzenince korunma altına alındığı görülmektedir. Dolayısıyla nefret söylemi ve suçu söz konusu olduğunda kişiliğin esaslı bir parçasını oluşturan ya da hususiyet kazandıran ayırt edici özelliklerden hangisinin korunmaya değer “karakteristik” olarak kabul edileceği ve nefret söylem ve saikine karşı korunacağı sorusunun öncelikli olarak cevaplandırılması gerekmektedir. Bu bağlamda geliştirilebilecek ilk yöntem, korunması gereken karakteristik özellikler konusunda herhangi bir sınırlama getirmeksizin her türlü ayırt edici özelliği kapsama dâhil ederek açık uçlu, esnek bir 38 Law Commission, 2020, s. 179; Law Commission, Hate crime laws: Final report, Law Com. No.402, 6 December 2021, s.6 https://assets.publishing.service.gov. uk/media/61ba053ed3bf7f055eb9b8cf/Hate-crime-report-accessible.pdf. Erişim Tarihi,11.01.2024. 39 Law Commission, 2021, s.6 40 Law Commission, 2021, s.14-15, 20. 41 Bununla beraber nefret söyleminin yasaklanmasını bir sansür vakası olarak gören, insanların farklı gruplar ve kimliklere yönelik ayrımcı veya olumsuz fikir ve kanaatlere sahip olmalarını temel bir insan hakkı olarak kabul eden, bu nedenle devlet zoruyla insanların belli bazı görüşleri ifade etmesinin yasaklanmasını temel bir hak ihlali sayan görüşler (Cennet Uslu, “Nefret Söylemi Suçu Versus İfade Hürriyeti”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013, S.38, s.185-202, s.199) ile nefret söyleminin yasaklanmasının duygusallığa dayandığını, uzun vadede toplumun gelişimine engel olacağını iddia eden görüşler de vardır. (Mustafa Yaylalı, “Nefret Suçu ve John Stuart Mill’in “Zarar Prensibi”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2019, C.27, S.1, s.37-53, s.51)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1