Türkiye Barolar Birliği Dergisi 172.Sayı

15 TBB Dergisi 2024 (172) Recep DOĞAN güçsüz, aciz, savunmasız, korunmaya muhtaç gösteren bu tür yaklaşımların üstenci (patronising) olduğu ve sorunu çözmede etkili olmayacağı yönünde eleştiriler yöneltilmiştir.52 Tüm bu hususlar dışında korunmaya muhtaç yerine dezavantajlı (disadvantage) grupların nefret suçu kapsamında korunması,53 mevcut korunan özeliklere ekleme yapılmaksızın halihazırda ceza hukuku tarafından korunmaya değer bulunan grupların ve menfaatlerin korunması, çocukları cinsel yönden istismar eden pedofiller başta olmak üzere bazı suçluların kapsam dışında tutulması,54 uluslararası metinlerde yer alan ve ayrımcılığa karşı korunan ırk, dil, din, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, mezhep, felsefi inanç, engelli olma durumu, cinsel yönelim/ tercih, ekonomik statü ya da belli bir sosyal gruba mensubiyet gibi özelliklerin nefret suçu kapsamında da korunması ve ayrımcılığın önlenmesi amacıyla korunan ayırt edici özellikler ile nefret suçu kapsamında korunan ayırt edici özelliklerin birbiriyle uyumlu hale getirilmesi,55 belli bir ayırt edici özelliğe karşı düşmanlık beslenerek işlenen ancak nitelik olarak şiddet içeren diğer benzer suçlardan farklı spesifik bir zarar ya da kötülük içerdiği ortaya konamayan durumların nefret suçları kapsamının dışında tutulması ve nihayetinde mevcut düzenlemeler ile yetinilmesi56 yaklaşımları da ileri sürülmüştür. Görüldüğü üzere nefret suçları, kapsamında korunması gereken karakteristik özellikler ve bunların nasıl tespit edileceği her ülkenin mevzuatında farklılık göstermektedir.57 Nitekim, Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Teşkilatı (AGİT-OSCE) üyesi devletlerce nefret suçu kapsamında korunan karakteristik özeliklerin başında ırk, ulusal ve etnik köken gelmekte, bu özellikleri din izlemektedir.58 11 ülkede cinsel yönelim, 7 ülkede engelli olma hali, 6 ülkede ise toplumsal cinsiyet kimliği (gender) korunan karakteristik özellikler arasında yer almak52 Chakraborti/Garland, 2012, s.507; Law Commission, 2020, s.185-186. 53 Law Commission, 2020, s.186-187. 54 Law Commission, 2020, s.187. 55 Law Commission, 2020, s.187-188. 56 Law Commission, 2020, s.190-191. 57 Bu konuda detaylı tartışmalar için ayrıca bkz. İlhan Bulut, “Nefret Saiki ile İşlenen Suçlar”, Yüksek Lisans Tezi, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Hukuku Anabilim Dalı, Ankara, 2014, s. 25-31, 89-112. 58 OSCE, ODIHR, s.40.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1