297 TBB Dergisi 2024 (172) Engin SAYGIN öneminden hareketle ve söz konusu kavramın yarattığı sorunlar ile bu sorunların çözülmesine vurgu yapan tanımda ise görev; “basit bir usul problemi olmayıp, yargılamanın seyri ve sonucu açısından hayati önemi haiz olan, doğru bir şekilde tanımlanmasıyla ve belirlenmesiyle hukuk güvenliğini sağlayacak olan, sağlıklı-etkin-verimli bir yargılama yapmanın bir aracı olan, usul hükmü olmakla beraber esası da yakından ilgilendiren ve sonuç olarak aynı yargı yolundaki mahkemelerden hangisinin o davaya bakacağını belirlemeye yönelik olan kurallar bütünü” olarak ifade edilmektedir.8 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun (kısaca 2577 sayılı Kanun) 15’inci maddesine göre, ilk incelemede öncelikle idari yargı düzeninin görevli olup olmadığının tespiti yapılmaktadır.9 Davanın, idari yargının görev alanına girip girmediğinin tespiti, dava konusunun şu özelliklerine bakılarak belirlenmektedir:10 İlk olarak davanın konusunun, işlevsel anlamda idareden sadır olan ve kamu gücü kullanılarak ortaya konan bir irade olup olmadığı, yani uyuşmazlığın idari bir nitelik taşıyıp taşımadığına bakılmaktır. İkinci olarak dava konusu işlemin yasama kısıntısı ya da yargı kısıntısı kapsamında olup olmadığı araştırılmaktadır. Üçüncü olarak dava konusunun kanunla veya içtihatla, başka bir yargı yerinin görevine girip girmediği araştırılmaktadır. Son olarak davanın idari yargı düzenindeki davalardan birine girip girmediği araştırılmaktadır. İhalelere katılmaktan yasaklamalarda görev konusunda önemli hususlardan ilki, hakkında açılan kamu davası dolayısıyla 4734 sayılı Kanun’un 59’uncu maddesi gereğince ihalelere katılmaktan yasaklı konumuna gelenler bakımından, yasaklı kalınan süre boyunca uğranıldığı ileri sürülen zararın tazmini istemiyle açılan davaların 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunu’nun 141 ve 142’nci maddeleri uyarınca adli yargı yerlerinde görülecek olmasıdır.11 8 Emrah Özcan, İdari Yargı Organları Arasındaki Görev Sorunları, Seçkin Yayınları, Ankara, 2023, s. 82. 9 Yunus Eraslan, Hüseyin Bilgin, “İdari Yargıda Görev Uyuşmazlığı”, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 2017, S. 8, s. 151-87; Dilşat Yılmaz, “İdari Yargıda “Görev”, “İş Bölümü”, ‘İş Dağılımı’ Paradoksu”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2013, C. XVII, S. 4 s. 257-270. 10 Ramazan Çağlayan, İdari Yargılama Hukuku, s. 287. 11 Koruma tedbirleri nedeniyle tazminat talebinin hukuki dayanağını Anayasa’nın 19’uncu maddesi ve 5237 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 141 ve 144’üncü maddeleri oluşturmaktadır. 5237 sayılı Kanun’un “Koruma Tedbirleri Nedeniy-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1