Türkiye Barolar Birliği Dergisi 172.Sayı

303 TBB Dergisi 2024 (172) Engin SAYGIN nici şirketin bir yıl süreyle kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmasına karar verilmiştir. İhaleden yasaklama kararının iptali istemi ile açılan davada, idare mahkemesince dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmış ve davanın reddine karar verilmiştir. Bölge idare mahkemesince istinaf başvurusuna konu idare mahkemesi kararının usul ve hukuka uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği belirtilerek 2577 sayılı Kanun’un 45’inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir. Danıştay 13. Dairesi ise; dava konusu yasaklama işlemi Millî Eğitim Bakanlığı’nca tesis edildiğinden idari davalarda genel yetkiyi düzenleyen 2577 sayılı Kanun’un 32’nci maddesi uyarınca, bakılan davanın görüm ve çözümünde dava konusu işlemi tesis eden merciin bulunduğu idare mahkemesinin yetkili olduğunu ifade etmiştir. Hatta Anayasa Mahkemesi’nin kamu düzenini ilgilendiren bir usul kuralının dikkate alınmadan karar verilmiş olmasının usulü kazanılmış hak ilkesinin istisnaları arasında değerlendirildiğine dair kararına18 atıfla Danıştay 13. Dairesi; davacı şirketin kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklanmasına ilişkin işlemden kaynaklanan uyuşmazlığın çözümünde 2577 sayılı Kanun’un 32’nci maddesinin birinci fıkrası kapsamındaki genel yetki kuralı uyarınca, dava konusu işlemi tesis eden idari merci olan Milli Eğitim Bakanlığı’nın bulunduğu yerdeki Ankara İdare Mahkemesi yetkili olduğundan, yetkisiz yargı yerince uyuşmazlığın esası incelenerek verilen karara yönelik istinaf başvurusunun reddine ilişkin bölge idare mahkemesi kararında usul kurallarına uygunluk bulunmadığına karar vermiştir.19 Bu noktada ifade etmek gerekir ki, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 7’nci maddesinin k fıkrasında, “Yükseköğretim üst kuruluşları ile üniversitelerce hazırlanan bütçeleri tetkik ve onayladıktan sonra Millî Eğitim Bakanlığına sunma” Yükseköğretim Kurulu’nun görevleri arasında sayılmaktadır. Bu sebeple söz edilen düzenleme uyarınca üniver18 Anayasa Mahkemesi’nin 19.08.2020 tarih ve 31218 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 12.06.2020 tarih ve E:2019/115, K:2020/31 sayılı kararı. 19 13. D., E. 2021/1580 K. 2022/4631 T. 7.12.2022, (Lexpera Hukuk Bilgi Sistemi Erişim Tarihi: 20.02.2024).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1