321 TBB Dergisi 2024 (172) Engin SAYGIN alınan proje işinin ihale sürecine ilişkin olmadığı, proje işine ilişkin sözleşmenin uygulanması aşamasında yüklenicilerin şahsi bilgi ve tecrübesiyle elde ettiği bilgilere dayalı olarak gerçekleştirilen yorum ve eleştirilerden ibaret olan fiilinin tamamlanmış proje ihalesine yönelik süreci etkileyecek nitelikte olmadığı, bahse konu projenin yapım işine yönelik ihalenin ilerleyen dönemlerde gerçekleştirileceği belirtilmekle birlikte, dava konusu yasaklama işleminin sebep unsurunu oluşturan fiil ve davranışların gerçekleştirildiği tarihte ihale ilanı yapılmak suretiyle süreci başlatılan bir yapım ihalesinin bulunmadığı, yüklenicilerin fiil ve davranışlarının ancak süreci başlatılmış bir ihaleye yönelik sonuçları olabileceği ve fakat henüz süreci başlatılmamakla birlikte gelecekte gerçekleştirilmesi muhtemel bir ihaleye yönelik etki ve sonuçları olamayacağı, dolayısıyla yüklenicilerin fiil ve davranışlarının 4734 sayılı Kanun’un 17’nci maddesinde sayılan fiil ve davranışlardan olmadığı sonucuna ulaşıldığından dava konusu işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir. Bu itibarla, davanın reddi yönündeki idare mahkemesi kararına yönelik istinaf başvurusunun reddine ilişkin temyize konu bölge idare mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.45 SONUÇ Kamu İhale Kurumu’nun her yıl yayınlamış olduğu 12 Aylık Kamu Alımları İstatistiklerinin iki hususa dair veri sunduğu görülebilir. Birincisi sadece 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre binlerce ihalelerden yasaklama kararı verilmektedir. Diğeri ise, Kanun’un 5’inci maddesinde yer verilen saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamak şeklindeki temel ilkeler, yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında aynı Kanun’un Dördüncü Kısmında belirtilen hükümler uygulanması, bir diğer ifadeyle, ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilmesi ile mümkün olur. Kamu ihalelerine katılmaktan yasaklama işlemleri birer idari işlem olmaları nedeniyle yargısal denetime tabidir. Bu çalışmada, 4734 sayılı 45 13. D., E. 2019/4037 K. 2019/4144 T. 05.12.2019, (https://www.danistay.gov.tr/ assets/pdf/KararBultenleri/yasaklamalara-iliskin-uyusmazliklar/2017-2894. pdf, Erişim Tarihi: 20.02.2024).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1