Türkiye Barolar Birliği Dergisi 172.Sayı

351 TBB Dergisi 2024 (172) Mehmet Emin ÇAĞIRAN ru müdafaa veya telafi edilemez zararları önlemek gibi54 başka hiçbir sebeple bir halka karşı soykırım uygulaması mazur görülemez.55 Kaldı ki, İsrail’in meşru müdafaa tezi de ikna edici değildir. İsrail aynı iddiayı BM Güvenlik Konseyinin 2001 yılında aldığı iki kararına56 atıfla Filistin topraklarında duvar inşasını haklı göstermek için kullanmıştı. 11 Eylül olaylarından sonra alınan 1368 (2001) sayılı kararda Güvenlik Konseyi terörist saldırılara karşı devletlerin bireysel veya ortak meşru müdafaa hakkı bulunduğunu belirtmiştir; 1373 (2001) sayılı kararda bu hakkı teyit etmiştir. Divan Filistin Duvarı istişari mütalaasında BM Andlaşması’nın 51. maddesinin metnini zikrederek bir devletin diğer devlete karşı silahlı saldırı durumunda 51. maddenin meşru müdafaa hakkını tanıdığını belirtmiştir. Divan, devamla, İsrail’in kendisine karşı saldırıların yabancı bir devlete atfedilebilir olduğunu iddia etmediğini, duvar inşasının gerekçesi olarak gösterdiği saldırı tehdidinin dışarıdan değil tamamen kendi denetiminde bulunan işgal altındaki Filistin topraklarından geldiğini, dolayısıyla buradaki durumun anılan Güvenlik Konseyi kararlarına esas olan durumdan farklı olduğunu ve bu kararların meşru müdafaa iddiasını desteklemek için kullanılamayacağını ifade etmiştir. Sonuç olarak Divana göre, meşru müdafaanın bu davayla hiçbir ilgisi bulunmamaktadır.57 Gazze de karadan ve denizden tamamen İsrail denetiminde olduğuna göre Divan’ın 2004 mütalaasında yaptığı tespit burada da geçerlidir.58 C. 28 Mart 2024 Kararı 1. Değişiklik Talebinin Gerekçesi 2024 Mart ayının başında Güney Afrika Divan’a yeni bir müracaatta bulunarak “yeni ihtiyati tedbirler almasını ve/veya 24 Ocak’ta aldığı tedbirleri değiştirmesini” talep etti. Güney Afrika müracaatının hukuki 54 Oral proceedings, Israel, Verbatim Record 24/2, 12 January 2024, s. 49. 55 “Of course, Israel does not have any right to violate the law, still less to commit genocide – and indeed it does not – but it does have every right to act to defend itself in accordance with the rules and principles of international law.” Oral proceedings, Israel, Verbatim Record 24/2, 12 January 2024, s. 39. 56 S/RES/1368 (2001), 12 Eylül 2001; S/RES/1373 (2001), 28 Eylül 2001. 57 Legal Consequences of the Construction of a Wall, I.C.J. Reports 2004, s. 194. 58 Oral proceedings, South Africa, Verbatim Record 24/1, 11 January 2024, s. 80.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1