75 TBB Dergisi 2024 (172) Cengiz Topel ÇİFTCİOĞLU landırmayı amaçlamayan dış etkiler mevcutken, kürtajda ise bunun tam tersine, uterusun içindeki ceninin yaşamını sonlandırmayı amaçlayan bir dış etki mevcuttur. Zira, kürtajdaki ilk amaç uterustaki ceninin yaşamını sonlandırmaktır.32 Nihayet, kamuoyunda, “çocuk aldırma” olarak bilinen kürtaj, tıbbi olarak “gebeliğin sonlandırılması” dışında başka amaçlarla da sıkça uygulanan bir yöntemdir. Teşhis veya tedavi amaçlı olarak, rahim içinden doku alma işlemleri tıp literatüründe kürtaj olarak adlandırılmaktadır. Hatta bazen, vücudun başka organlarından da kazıyarak yapılan bazı operasyonlar bakımından yine aynı kavram kullanılmaktadır.33 B. SUÇUN TARİHÇESİ İLE ETİK VE DİNİ BOYUTU 1. Suçun Tarihçesi İnsanlığın tarihsel gelişimi içerisinde, gebelikten korunma ve istenmeyen gebeliğin sonlandırılması fiilleri, neredeyse insanlık tarihi kadar eskilere uzanmaktadır. İlkel Ceza Hukuku döneminde, çocuk düşürtme ve düşürme fiillerine rastlanmakta olup, bu fiillerin de giderek daha hafif cezalandırılması yönünde bir gelişme kaydedilmemiştir. Başka bir deyişle, bu fiillere ilişkin düzenlemelerin liberalleşmesi yönünde bir gelişmeye de rastlanmamıştır.34 Orta Çağ Ceza Hukuku’nda ise çocuk düşürtme ve düşürme fiillerinin yasaklandığına ilişkin olarak İncil’de açık bir hüküm bulunmamasına karşın, bu fiiller yasaklanmıştır. Ancak, Orta Çağ’da bu fiiller genellikle devletler tarafından suç sayılıp cezalandırılmamış, bu fiillere karşı yaptırım uygulanması kiliseye bırakılmıştır. Kilise Hukukunda ise doğmamış çocuğun öldürülmesi cinayet olarak kabul edilmiştir.35 Yeni Çağ Ceza Hukuku’nda da ceninin ruha kavuşmasından sonra düşürülmesini cezalandıran Kilise Hukuku yaklaşımı, Carolina 32 Oktar, s.8-10. 33 Tezcan/Erdem/Önok, s.375-377. 34 Oktar, s.55. 35 Oğuzhan Türe, Özel Hukuk ve Ceza Hukuku Açısından Gebeliğin Sonlandırılması, 1. Baskı, Lykeion Yayıncılık, Ankara 2020. s.7 vd.; Hüseyin Ertuğrul, Çocuk Düşürtme, Çocuk Düşürme ve Kısırlaştırma Suçları, 1. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara 2016, s.31-33.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1