Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

106 Sosyal Güvenlik Hakkının Bireysel Başvuru Yoluna Konu Edilebilirliği lik düzeylerine göre bir diğerinin çatısı altında korunabilmektedir.33 Böylece bu yöntem, anayasalarda ve insan hakları metinlerinde hak ettiği değeri bulamayan sosyal hakların klasik haklar vasıtasıyla belirli bir düzeyde korunabilmesine imkân tanımaktadır. Bu metot Türkçe literatürde “bütüncül yaklaşım”, bunun sonucunda sosyal haklar lehine gerçekleşen koruma da dolaylı/sekmeli/yansımalı koruma olarak adlandırılmıştır.34 Dolaylı koruma yaklaşımı diğer pek çok hakkın yanı sıra sosyal güvenlik hakkı bağlamında da yansıma bulmaktadır. Örneğin MSHS’nin denetim organı olan İnsan Hakları Komitesi ilk kez 1987 yılında Hollanda aleyhine sonuçlandırdığı iki kararda ayrımcılık yasağıyla sosyal güvenlik hakkı arasındaki ilişkiyi ele almıştır. Komite bu kararlarda evli kadınların işsizlik yardımı almak için evli erkeklerden farklı olarak ailenin geçimini sağlayan kişi olduğunu kanıtlamak zorunda kalmasını ayrımcılık yasağının ihlali olarak görmüştür. Üstelik Komite bu sonuca hükûmetin sosyal hakların Sözleşme’nin kapsamının dışında olduğuna dair karşı argümana rağmen ulaşmıştır.35 B. Bireysel Başvuru Sisteminde Sosyal Haklar ve Dolaylı Koruma 1. İHAS Kapsamında İHAS, içerdiği haklar itibarıyla bir medeni ve siyasi haklar haklar Sözleşmesi’dir. Klasik bakış açısına göre bu haklar, hak öznelerini 33 Martin Scheinin, “Economic and Social Rights as Legal Rights”, Economic, Social and Cultural Rights: A Textbook, ed. Asbjorn Eide, Catarina Krause, Allan Rosas, The Hague: Martinus Nijhoff Publishers, 2001, ss. 29–54; Craig Scott, “Interdependence and Permeability of Human Rights Norms: Towards a Partial Fusion of the International Covenants on Human Rights”, Osgoode Hall Law Journal, 1989, C. 27, S. 3, ss. 769–878. 34 Ulaş Karan, “Sosyal Hakların Güçlendirilmesi Açısından Bir İmkan: ‘Bütüncül Yaklaşım’”, Amme İdaresi Dergisi, 2007, C. 40, S. 3, ss. 31–62; Şirin, “Bir İhtimal Daha Var O da Ölmek mi Dersin? (Sosyal İnsan Haklarının Anayasa Şikayeti Yoluyla Dava Edilebilirliği Lehine Tezler ve Öneriler)”, s. 348; Ertan, Sosyal Hakların Uluslararası Korunması ve Avrupa Sosyal Şartı Sistemi, s. 22. 35 HRC, F. H. Zwaan-de Vries/the Netherlands, Communication No. 182/1984, 9/4/1987; S.W.M. Broeks/the Netherlands, Communication No. 172/1984, 9/4/1987.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1