Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

137 TBB Dergisi 2024 (173) Enes KETHÜDA leriyle uyumlu olmalıdır. Son olarak İHAM, Beeler kararında sosyal güvenlik ödeneklerinin hangi koşullar altında sekizinci madde kapsamında gelebileceğine dair kriterler belirlemiştir. Buna göre sosyal güvenlik ödemelerine dair sorunlar artık yalnızca aile hayatının organize olma biçimini mutlak surette etkilemesi durumunda sekizinci madde kapsamında görülebilecektir. D. Ayrımcılık Yasağı Ayrımcılık yasağı esasen Sözleşme’nin 14. maddesinde yer almaktadır.180 Ayrımcılık yasağının iki temel özelliği hükmün lafzından kolaylıkla anlaşılabilmektedir. Birincisi ayrımcılık temelleri söz konusu hükümde tüketici bir biçimde sayılmamıştır. Bu nedenle hüküm, lafzında yer almayan ayrımcılık temelleri bakımından da uygulama alanı bulur. İkincisi ve bu çalışma bakımından daha önemlisi, ayrımcılık yasağının bağlı/asalak yapısıdır. Buna göre ayrımcılık yasağı, taraf devletlerin yaptığı her türlü ayrımcılığı yasaklamamakta, yalnızca Sözleşme’de tanınan hak ve özgürlüklerle ilgili ayrımcı muameleleri kapsamaktadır. Dolayısıyla 14. madde Sözleşme’de yer alan hakların kapsamına girmeyen menfaatler bakımından ayrımcılığı yasaklamamaktadır.181 Genel olarak ayrımcılık yasağı sosyoekonomik hakların hayata geçirilmesi bakımından oldukça önemlidir. Zira bu yasak, klasik haklarda olduğu gibi sosyal hakların herkese eşit bir biçimde tanınmasını gerektirir.182 Üstelik ESKHK’ye göre ayrımcılık yasağı, diğer sosyal haklardan farklı olarak taraf devletlere aşamalı değil derhal gerçekleştirilmesi gerektiren bir yükümlülük (immediate obligation) yükler.183 Diğer bir ifadeyle sosyal hakların yumuşak karnı olan kaynakların kıtlığı sorunu, ilkesel olarak sosyal hakların ayrımcı bir biçimde uygulanması için yeterli bir neden oluşturmamaktadır. 180 “Bu Sözleşme’de tanınan hak ve özgürlüklerden yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, siyasal veya diğer kanaatler, ulusal veya toplumsal köken, ulusal bir azınlığa aidiyet, servet, doğum başta olmak üzere herhangi başka bir duruma dayalı hiçbir ayrımcılık gözetilmeksizin sağlanmalıdır.”. 181 Rasmussen/Denmark, B. No: 8777/79, 28/11/1984, § 29. 182 CESCR, General Comment No. 20: Non-discrimination in economic, social and cultural rights (art. 2, para. 2, of the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights), 2009, § 7. 183 ibid; CESCR, General Comment No. 3, § 1.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1