142 Sosyal Güvenlik Hakkının Bireysel Başvuru Yoluna Konu Edilebilirliği izni ödeneği verilmemesi ihlalle sonuçlanmıştır. Mahkemeye göre sağlık sisteminin genel istikrarını sağlama ve kamu fonlarının korunması meşru amaçları muteber olmakla birlikte peşinen “şüpheli” görülen hamile kadınların iş arama konusundaki cesaretini kıran bu uygulama ölçülü değildir.207 Mahkeme hassas kategoriler aleyhine gerçekleşen ayrımcı muameleler bakımından da taraf devletlerin takdir marjını dar bir biçimde yorumlamıştır. Bu kapsamda taraf devletlerin hassas hak öznelerinin özel durumunu ve olgusal eşitsizlikleri dikkate alma ödevi vardır. Hassas kategorilerin resmî olmayan evliliklerine sosyal güvenlik ödemeleri bağlamında sonuç bağlanmaması bu kapsamdadır. Roman geleneklerine göre yapılan evliliğin dul maaşı almak için yeterli görülmemesinden yakınılan Munoz Diaz/İspanya kararında Mahkeme bazı öngörülebilirlik sorunlarının yanı sıra ulusal azınlıklara mensup kişilerin özel koşullarını dikkate alma yönünde gelişen uluslararası konsensüsü de dikkate alarak ihlal sonucuna ulaşmıştır.208 Benzer bir biçimde P.B. ve J.S./Avusturya kararında Mahkeme eşcinsel evliliklerin sosyoekonomik sonuçlarının Avrupa genelinde tanınmaya başlamasını dikkate alarak kaza ve sağlık sigortasının homoseksüel birliktelikler bakımından ayrımcı bir biçimde düzenlenmesini ihlal olarak görmüştür.209 Sözleşme kapsamında son olarak 12 No.lu Protokol’ün sosyal haklar bakımından anlamına temas etmek gerekir. Protokol’ün birinci maddesi, Sözleşme’de yer alan diğer haklardan bağımsız genel bir ayrımcılık yasağı öngörmektedir.210 Bu nedenle 14. maddede yer alan ayrımcılık yasağının zamanla önemini yitireceği öngörülmüştür.211 Söz konusu hüküm, Sözleşme’de yer alan diğer haklarla ilgili olmasa dahi taraf dev207 Jurčić/Hırvatistan, B. No: 54711/15, 04/02/2021. Bu konuda ayrıca bkz. Oleg M. Yaroshenko vd., “Gender Inequality in Social Security on the Basis of the ECtHR Case-Law”, Sriwijaya Law Review, 2022, C. 6, S. 2, ss. 224–38. 208 Muñoz Díaz/İspanya, B. No: 49151/07, 08/12/2009. 209 P.B. ve J.S./Avusturya, §§ 40-42. 210 “Kanunla öngörülen haklardan yararlanma, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, siyasi veya diğer kanaatler, ulusal veya sosyal köken, ulusal bir azınlığa mensup olma, mülkiyet, doğum veya diğer statüler gibi herhangi bir nedenle ayrımcılık yapılmaksızın güvence altına alınır.” (Vurgu eklenmiştir). 211 Koch, Human Rights as Indivisible Rights: The Protection of Socio-Economic Demands under the European Convention on Human Rights, s. 32.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1