158 Türkiye’de Üniversite Genel Sekreterlik Kurumunun Hukuki Arka Planı ve Uygulaması Abstract: The administrative organization is of great importance for maintaining the academic activities of universities in a wholesomely and uninterrupted manner. This is because the administrative organization encompasses many areas of activity, from student affairs, information processing, library and documentation to administrative and financial matters. Since these activities are separate disciplines, the legislature has preferred to separate administrative services from academic activities and present them in a separate structure. In this context, the subject of this study is the “General Secretariat”, which is the head of the administrative organization of the college, and the “Secretary General”, who is responsible to the Rector for the activities of this organization. Although the administrative organization of universities is located at the intersection of administrative law, public administration and higher education administration, it has not yet been sufficiently investigated as a subject of research in academia. This study therefore first examines the historical development and legal basis of the office of the General Secretariat, then the current practice of the Secretary General’s office and finally the profiles of the Secretaries General working at state universities from March 2024. Keywords: University, Administrative Organization, Secretary General, General Secretariat, Higher Education GİRİŞ Üniversitelerin idari örgütlenmesi ve söz konusu yapı içerisinde genel sekreterliğin rolü sınırlı sayıda çalışmaya konu olmuştur.1 Üstelik bu çalışmaların da çoğunluğu insan kaynakları yönetimi ya da yönetim ve organizasyon perspektifinden ele alınmıştır. Bu nedenle üniversite idari örgütlenmesinin kamu hukuku bağlamında ele alın1 Zeynep Höbel & Naci Karkın, “Üniversite İdari Personelinin Yönetsel ve Örgütsel Sorunları: Pamukkale Üniversitesi (PAÜ) Örneği”, Çalışma İlişkileri Dergisi, 2013, C. 4, S. 1, s. 135-159; Abdülkadir Özdemir, “Üniversitelerin Türk İdari Teşkilatı İçerisindeki Yeri ve Üniversite Teşkilatı”, İktisadiyat, 2017, C. 1, S. 1, s. 171-192; Nalan Sabır Taştan & Kürşat Taştan, “Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi ve Üniversite Genel Sekreterleri”, 2. Ahi Evran International Conference on Scientific Research, 21-23 Ekim 2022, s. 548-556; Nalan Sabır Taştan & Kürşat Taştan, “Üniversite İdari Teşkilatlarının Yeniden Yapılandırılması”, 9th International Mardin Artuklu Scientific Researches Conference, 20-22 Ocak 2022, s. 48-61; Nalan Sabır Taştan & Kürşat Taştan, “Üniversite Yönetim Hizmetleri Örgütü Yönetici Kadroları İçin Atama-Yükseltme Modeli Önerisi”, Ege 7th International Conference on Social Sciences, 24-25 Aralık 2022, s. 526-539; Mehmet Mecek & Hüsna Doğan. “Müdür Yardımcıları ve Yüksek Okul Sekreteri Arasındaki Ast-Üst İlişkisi Örneği Esasında Meslek Yüksekokullarında Yaşanan Görev ve Yetki Uyuşmazlıkları ve Çözüm Önerileri”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2014, C. 22, S. 1, s. 27-57.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1